Får du ikke den responsen du ønsker på Facebook-innleggene dine? Til daglig hjelper Astrid Valen-Utvik store norske selskaper. Her deler hun sine beste tips.
Valen-Utvik er rådgiver og eier i selskapet med samme navn. Selskapet rådgir, etablerer og videreutvikler bedrifters satsing i sosiale medier. I 2012 ble hun også kåret til en av Norges mektigste kvinner innen media og kommunikasjon.
Sosiale medier viser seg som en stadig mer spennende og viktig kanal for bedrifter å møte eksisterende- og potensielle kunder på. Mens noen får det til, er det andre som må nøye seg med én og to «likes» på hvert innlegg.
Hva er så hemmeligheten bak de selskapene som klarer å få titusenvis av mennesker til å engasjere seg i Facebook-postene?
Det er fort gjort å tenke at innholdet man publiserer på Facebook bør være profesjonelt og av svært høy kvalitet, men ifølge Valen-Utvik er det ikke nødvendigvis det som fungerer best. Under foredraget hennes i Digital Summit beskriver hun hvordan innleggene med flest «likes» og kommentarer, er innlegg som er personlige, ekte og lite iscenesatt. Innlegg som viser noe mer enn bare det åpenbare budskapet.
Hun påpeker at du ikke bør ha som mål å nå ut til alle, men at du bør fokusere på å nå ut til målgruppen din:
– Hva er det målgruppen din liker? Hva er det som er viktig for deg og din merkevare? Når du har identifisert dette, da finner du ut av hva de er opptatt av – det er først da du kan skape innhold av verdi, sier hun.
Her gir hun deg sine beste tips til hvordan du kan oppnå mer engasjement:
Hvorfor kommer kundene tilbake, hvem er stamkundene deres og hva er det de elsker ved dere? Det er disse historiene du skal fortelle. Forteller du dem over tid, vil salget også komme.
Det er store ord, men du bør la disse ordene være styrende for både hva du skal fortelle på Facebook og hvordan du skal håndtere kommunikasjonen. Du skal tørre å by på det som ikke går så bra og svare ærlig i dialogen.
Du må få merkevaren din til å ha en personlighet. Det betyr ikke at du skal være privat og dele bilder fra julebordet. Vi ser at det å være profesjonell skaper distanse, og at det å være personlig gjør at du kommer tettere på.
Det gir sosiale medier oss muligheten til. I tradisjonelle kanaler som TV, radio og aviser har du begrenset plass og det koster mye penger. Gjennom sosiale medier har du mulighete til å fortelle om vaktmesteren som har vært der i 25 år og det nyeste tilskuddet i markedsavdelingen som har et spennende talent. Du må fortelle en større del av virksomheten, noe som gjør at virksomheten din får personlighet og ikke bare er en logo.
De menneskene du har identifisert som de viktigste for deg, er de du må klare å skape verdi for. Husk også å variere i innholdet dere publiserer. Valen-Utvik kommer med ytterligere ti gode tips til hvordan man kan skape engasjerende innhold. De kan du høre hvis du klikker deg inn her.