Oslo Business Forum - Articles

Thomas Moen: Hvordan kan man bruke chatbot-er i markedsføringen?

Written by Daniel Gauslaa | Sep 24, 2017 7:08:08 PM

 

Hvordan kan man få totalt ukjente til å kjøpe et av dine produkter? Markedssjef i United Influencers, Thomas Moen, gir deg sin oppskrift for hvordan du kan lykkes med markedsføring med chatbot-er.

Hvordan, og hvorfor skal man bruke Facebook Messenger bots i markedskommunikasjonen?

– Det jeg synes er kult med Chatbots, er at det er en helt ny måte å kommunisere på.

Kort forklart er en bot et program som responderer på en forhåndsdefinert måte.

– Bot-er som jeg snakker om er ikke Artificial intelligence (AI), eller noe som lærer etter hvert som du holder på, men det er faktisk et program som responderer på forskjellige kommandoer. Slik at du som markedsfører kan velge hva den skal respondere på hvordan den skal respondere.

Hvorfor er dette relevant nå. Og hvorfor skal vi som markedsførere begynne å bry oss og tenke på dette akkurat nå?

– For godt over ett år siden skjedde det et ganske brutalt skifte. Nå har vi begynt å bli stadig mer glad i direktekommunikasjon. I tillegg er messenger- og meldingsapper blitt ekstremt populært – og antall brukere øker fremdeles, sier Moen.

Ifølge BI Intelligence passerte meldingsapper de største sosiale mediene for godt over ett år siden når det kommer til aktive brukere.  

– Jeg anbefaler deg å komme i gang med dette, eksperimenter, lek og lær, så vil du få ganske god effekt ut av dette, sier Thomas Moen.

Hvordan følge brukeren gjennom en salgstrakt med tre nivåer

I hodet til Moen består salgstrakten av tre nivåer:

Du har et kaldt publikum: folk som ikke aner hvem du er. Et lunkent publikum: folk som vet hvem du er og synes det du gjør er spennende. Og det varme:  som er kundene dine som allerede har kjøpt.

– Messenger bots kan brukes gjennom hele denne kundereisen. Hvordan kan man ta en totalt ukjent til å bli en kald lead - altså en kunde som bare har et berøringspunkt med deg.

Hvordan få totalt ukjente til å bli kalde leads?

Moen bruker et eksempel: Du legger ut en post på Facebook, og sier at: om legger igjen en kommentar, vil vi ta kontakt med deg.

– Da vil du skape en viral effekt på grunn av et høyt engasjement. Det er som bensin på Facebook. Og jo mer gratis engasjement du får, desto mer gratis bensin får du.

Deretter vil det dukke opp en chat som sier: Gratulerer Thomas, nå er du nesten i mål. Vi trenger at du skriver konkurranse i kommentarfeltet, så sender vi deg en lenke hvor du kan fullføre påmeldingen.

– Så er det viktig å presisere at for en gjennomsnittlig nettbutikk er en E-post verdt 100-150 kroner i salg.

I eksemplet fra kampanjen som er beskrevet over, ble det samlet inn 2915 E-postadresser på en organisk Facebook-post.

– Det er et veldig godt eksempel på hvordan du tar totalt ukjente, putter dem inn i din egen verden, og får tillatelse til å kommunisere med dem i ettertid.

Hvordan få en kald lead til å bli lunken?

Deretter trekker han frem et eksempel på hvordan du kan få en kald lead til å bli lunken med gratis innhold, automatisert hvor folk blir med inn for å snakke videre.

– Da har jeg et eksempel fra min egen leking med bot-er. Alle som har skrevet til meg på messenger, har jeg mulighet til å sende en melding til. For en stund siden sendte jeg meldingen «Hei, jeg har nettopp laget en gratis treningsvideo som lærer deg noe i forbindelse med markedsføring. Er du interessert i det?». Så kan du svare ja, eller nei. I begge tilfeller sender jeg en melding til deg - basert på det du sier.

Svarer de nei minner Moen dem på at de kan skrive «STOPP» i chatten for å melde seg av bot-en i ettertid. De som svarer ja, sender han en oppfølgingsmelding til med en forventningsavklaring og knapp som kan klikkes på for se videoen.

– Deretter sender jeg dem til en video. Noe som gjør at de får en video hver dag i tre dager. Noe som igjen er en god prosess for å varme opp folk, sier han og legger til:

– Det som er kult med dette er at jeg fikk enormt mye engasjement og mange gode samtaler i messenger. Og Kona holder på å bli gal av og til fordi jeg elsker å sitte på kvelden og chatte med alle som leker med bot-en min. Da fikk jeg en veldig god respons. Når du gjør dette bygger du en relasjon på tre dager.

Hvordan få en lunken lead til å bli varm?

Til slutt: hvordan får du en lunken følger til å bli varm - altså en betalende kunde?

–  Nå er de inne i verden min, like innholdet, stoler på meg og har en relasjon til meg. Nå er det på tide å gjøre dem til betalende kunder.

I sommer har Moen og United Influencers solgt Facebook-kurs.

– Det har vært en fantastisk morsom sommer. I tillegg til å ha solgt via Webinarer, har jeg testet og eksperimentert hvordan salgsutløsende meldinger i messenger bot fungerer. Da har basert på taggings-systemet ManyChat som er verktøyet jeg bruker.

Gjennom dette systemet vet Moen hvor interessert folk er, fordi alle som har vært igjennom det, er blitt tildelt ulike merkelapper etter hvor stor grad av interesse de selv har vist.

– Når jeg vet at de faktisk har sett på Webinaret, får de automatisk en melding dagen etter som sier: «Hei, hva synes du om webinaret i går? Klikk på knappen under for å laste ned presentasjonen som PDF». I tillegg får du mulighet til å trykke på en knapp hvor du kan sjekke ut kurset.

Dagen etter følger Moen opp med enda et nytt spørsmål.

– Da sier vi: «Hei, jeg lurer på om du har fått mulighet til å sjekke ut kurset mitt? I så fall, hva synes du? Tror du det kunne hjulpet deg med å få bedre resultater?». Og under meldingen har vi lagt til en knapp hvor brukeren kan sjekke ut kurset.

Dette er et av de siste stegene Moen gjennomfører før brukeren gjør et salg.

– Det som er spennende her, er at når du klikker på knappen, kommer til til salgssiden vår. Her er du i siste steget før du skal gjøre et salg. Nærmere 17 prosent av de som ville interagere med oss gjennom en bot, kjøpte faktisk etter meldingen vi sendte over.

Synes du dette var interessant? Og vil du lære mer om chatbots? Her kan du få tilgang til hele foredraget til Thomas Moen om chatbots.