Energi- og den maritime sektoren vil få muligheten til både å bli mer effektive, og samtidig redusere kostnadene ved bruk av data, men hvordan tar man i bruk dataene for å omsette det til verdier?
– Det vi ser er at presisjonen øker betydelig hvis de fysiske modellene kombineres med datadrevne modeller, fortalte Hege Skryseth fra scenen under Oslo Business Forum.
Hun leder Kongsbergs digitale flaggskip, Kongsberg Digital, som ble startet opp for bare to år siden. Siden den gang har de hovedsakelig fokusert på løsninger for energi- og den maritime sektoren.
– Hvis de fysiske modellene kombineres med datadrevne, altså hybridmodeller, kan du forutsi vedlikeholdsbehov eller feil i fremtiden – hele 10 til 12 måneder før det kommer til å skje.
Mye forvirring rundt digitalisering
Ifølge Skryseth finnes det enorme muligheter når det kommer til behandling av data innenfor den maritime industrien.
– Dette er en bransje som har slitt i noen år på grunn av nedgangen i olje- og gassmarkedet. Nå ser vi at det finnes muligheter ikke bare for å redusere kostnadene, men også for å gjøre industrien enda mer effektiv i blant annet havnehånderingen.
For hvert sekund kan det hentes ut 20 millioner datapunkter fra fartøyene med Kongsberg Digitals utstyr ombord. Likevel tror Skryseth det kan være en del forvirring rundt digitalisering.
– Jeg tror mange fokuserer på å digitale sine kjernesystemer. Innenfor den maritime- og olje og gassektoren er vi fremdeles bare i begynnelsen når det kommer til å virkelig skape verdi av digitaliseringen.
Skryseth mener at digitaliseringens fulle verdi ligger innenfor evnen til å se fremtiden.
– Det handler av muligheten til å kunne forutse hva som kommer til å skje seks måneder, 12 måneder, og et halvt år frem i tid.
- LES OGSÅ: Snart kan du gjøre som kyrne ved Kalnes skole i Østfold - selge dine kyrpterte data på nettet ved hjelp av det nyeste innen blokkjede-teknologi: Disse kuene kan være begynnelsen på stordataens gullalder
Digitale tvillinger og digitale tråder
Det var imidlertid ikke bare forutsigbarheten gode datagrunnlag skaper som var fokuset, men også hvordan man på sikt kan utvikle flere selvkjørende fartøyer. Skryseth brukte et eksempel med en selvkjørende Tesla for å forklare autonome skip.
– Det er ikke like travelt ute på havet, som det er i en by for en bil i eksempelvis en by, men et skip må likevel kunne manøvreres på riktig måte. For å kunne gjøre dette er all informasjon nødt til å være i sanntid – og alt må automatiseres, fortalte Skryseth, før hun la til:
– Det er derfor vi fokuserer på digitale tvillinger og digitale tråder. Digitale tråder handler om å få all informasjon til aktiviteten gjennom hele livssyklusen.
For å gjøre dette trenger du noe som kalles «edge analytics».
– Det handler i utgangspunktet om å sikre at selv om du har et fartøy, utstyr ombord på fartøyet, en olje- og gassplattform eller en vindmøllepark, må det være intelligent og være i stand til å kunne ta beslutninger selv. Det må selvfølgelig hjelpes til med å ta avgjørelsen basert på historiske data, og den må kunne behandle data med maskinlæringsalgoritmer.
- FINN UT MER: Den 10. april arrangerer Oslo Business Forum den neste konferansen, Digital Leadership - ønsker du å finne ut mer om hva du kan lære? Klikk deg inn her for å finne ut mer!