I andre episode av podcasten «Fremtidens teknologi og ledelse» har vi tatt en prat med Rolf Assev, partner i StartupLab, for å få innsikt i entreprenørskap.
– Opera valgte å vokse litt mer aggressivt enn det man hadde trengt. Man kunne ha vokst roligere, bygget stein på stein. Om det hadde vært riktig, det vet jeg ikke.
Rolf var første «blåruss» i Opera Software og fikk ansvaret for salg og markedsføring. Han er ikke i tvil i at om han fikk bestemme så hadde Opera fortsatt vært et norskeid selskap.
– Nå er det kjempeflinke folk som har jobbet i Opera, som nå er i ferd med å gå ut i andre jobber. Veldig mange av de i Opera velger faktisk å starte i oppstartsselskaper, men det er klart at det å få med en person som har jobbet med internasjonale avtaler med Facebook og Google er av stor verdi for selskaper som Schibsted og Telenor. Det viktigste som ligger igjen i kjølvannet av Opera er kompetanse.
Som partner i StartupLab jobber han daglig med startups innenfor teknologi. Rolf er tydelig på at det er stor forskjell på dagens nye arbeidsstokk og den gamle generasjonen.
– Da jeg gikk på Handelshøyskolen ble vi lært opp til å bli mellomledere i store industrikonsern. Ordet «gründer» tror jeg ikke var i vokabularet i det hele tatt på den tiden.
Mye har endret seg med årene, grensene hviskes ut og konkurransen er global fra første stund. Det er tøft å lykkes med ideene sine, men alt håp er ikke ute for oss i Norge.
– En rekke investorer og internasjonale selskaper sier at her er det umulig å starte en bedrift, for her koster ølen så mye, nordmenn har ferie hele sommeren og fra fredag klokken 12 og utover, men etter hvert når de blir kjent med oss, så ser de at her i Norge har man noe unikt, man har en utrolig stabil arbeidskraft, folk er lojale og folk er smarte.