Episode #12: Når krisen intreffer – hva da?

I episode 12 av Game-Changing Minds er godt vant til å stå i stormen og takle ganske forskjellige kriser: Kjersti Hobøl, sjef i Nille, går inn i selskaper på konkursens rand mens Kenneth Fredriksen, regionssjef i Huawei, er mest vant til de politiske krisene.

Nedstengningen av Norge

I tillegg har begge måtte forholde seg til pandemien og utfordringene som har fulgt med.

I 2019 sa 95 prosent av respondentene i PwCs Global Crisis Survey at de forventet at en krise ville treffe i løpet av de neste to årene. Men da COVID-19-pandemien slo til, hadde kun 30 prosent en strategi og et kriseteam. Det var også noe Kjersti fikk føle på kroppen i et allerede kriserammet Nille.

- Den 12 mars 2020 satt vi i ledergruppen og skulle legge strategien for de neste årene. Så kommer Erna på storskjermen med sin pressekonferranse og da ble det et beredskapsmøte i stedet for, hvor vi meilslet ut: Hva er det verste som kan skje? Må vi stenge alle butikkene? Da er det kroken på døren for Nille.

GCM-12_4

Hvordan stå i mediestormen?

Media kan spille en viktig rolle i hvordan krisen utfolder seg. Ingen har fått erfare det mer en Kenneth Fredriksen i Huawei, som forteller om sin erfaring fra selskapet.

- Huawei, i likhet med mange andre internasjonale selskaper, hadde en strategi for å ligge lavt mens det gikk så godt som det gjorde. Men, når situasjonen endret seg var det viktig å være tilgjenglig for media. Jeg tatt mange tøffe intervjuer på strak arm, nettopp for å motbevise narrativet om man var lukket eller hadde noe å skjule. Min erfaring var at det er noe media satt stor pris på.

Kjersti, har ikke hatt samme erfaring fra media, men har dette rådet til unge ledere. - Tenk godt i gjennom hva du vil si, og spesielt når du blir filmet må du være bevisst på hvordan du ordlegger deg.

Ellers i episoden diskuter gjestene hvilke konkrete grep de har tatt når krisen inntreffer og hvordan man sørger for å få med de ansatte på veien.

GCM-12_1

Du kan også få svar på spørsmål som:

  • Hvilke råd vil du gi til unge ledere når krisen inntreffer?
  • Hvordan tar vi vare på de ansatte og sørger for å holde motivasjonen oppe?
  • Hvor viktig er ny teknologi i en krise?

Lytt til episoden på Spotify, Itunes og hvorhen du lytter til podkast. Eller du kan lytte på spilleren under.

 

GCM-12_2

Om gjestene:

Kjersti Hobøl har blitt kjent som Retailbransjens superkvinne. Hun kommer opprinnelig fra bank og finans, men har de senere årene foretatt flere vellykkede snuoperasjoner i norsk næringsliv, blant annet snudde hun minus til pluss i Princess, KID og senest nå i Nille.

Kenneth Fredriksen er Executive Vice President i Huawei CEE & Nordic, han har 20 års erfaring fra telekombransjen, og før han begynte i Huawei hatt flere direktør- og lederstillinger i andre multinasjonale selskaper, blant annet Siemens AG.