I episode 12 av Game-Changing Minds er godt vant til å stå i stormen og takle ganske forskjellige kriser: Kjersti Hobøl, sjef i Nille, går inn i selskaper på konkursens rand mens Kenneth Fredriksen, regionssjef i Huawei, er mest vant til de politiske krisene.
I tillegg har begge måtte forholde seg til pandemien og utfordringene som har fulgt med.
I 2019 sa 95 prosent av respondentene i PwCs Global Crisis Survey at de forventet at en krise ville treffe i løpet av de neste to årene. Men da COVID-19-pandemien slo til, hadde kun 30 prosent en strategi og et kriseteam. Det var også noe Kjersti fikk føle på kroppen i et allerede kriserammet Nille.
- Den 12 mars 2020 satt vi i ledergruppen og skulle legge strategien for de neste årene. Så kommer Erna på storskjermen med sin pressekonferranse og da ble det et beredskapsmøte i stedet for, hvor vi meilslet ut: Hva er det verste som kan skje? Må vi stenge alle butikkene? Da er det kroken på døren for Nille.
Media kan spille en viktig rolle i hvordan krisen utfolder seg. Ingen har fått erfare det mer en Kenneth Fredriksen i Huawei, som forteller om sin erfaring fra selskapet.
- Huawei, i likhet med mange andre internasjonale selskaper, hadde en strategi for å ligge lavt mens det gikk så godt som det gjorde. Men, når situasjonen endret seg var det viktig å være tilgjenglig for media. Jeg tatt mange tøffe intervjuer på strak arm, nettopp for å motbevise narrativet om man var lukket eller hadde noe å skjule. Min erfaring var at det er noe media satt stor pris på.
Kjersti, har ikke hatt samme erfaring fra media, men har dette rådet til unge ledere. - Tenk godt i gjennom hva du vil si, og spesielt når du blir filmet må du være bevisst på hvordan du ordlegger deg.
Ellers i episoden diskuter gjestene hvilke konkrete grep de har tatt når krisen inntreffer og hvordan man sørger for å få med de ansatte på veien.
Du kan også få svar på spørsmål som:
Lytt til episoden på Spotify, Itunes og hvorhen du lytter til podkast. Eller du kan lytte på spilleren under.
Kjersti Hobøl har blitt kjent som Retailbransjens superkvinne. Hun kommer opprinnelig fra bank og finans, men har de senere årene foretatt flere vellykkede snuoperasjoner i norsk næringsliv, blant annet snudde hun minus til pluss i Princess, KID og senest nå i Nille.
Kenneth Fredriksen er Executive Vice President i Huawei CEE & Nordic, han har 20 års erfaring fra telekombransjen, og før han begynte i Huawei hatt flere direktør- og lederstillinger i andre multinasjonale selskaper, blant annet Siemens AG.