Vi har aldri vært i nærheten av et samfunn som krever oppdatert læring til enhver tid, og kunnskap har aldri hatt så liten verdi hvis du velger å sitte på den selv, sier Hans-Petter Nygård-Hansen.
Han begynte å programmere allerede på 1970-tallet som 7-åring og når internett kom i 1995 ble Hans-Petter Nygård-Hansen sett på som en vaskeekte nerd fordi han var på nett. I dag ser det helt annerledes ut. Kommunikasjonsrådgiveren, foredragsholderen, bloggeren bak HansPetter.info og programlederen for podkasten MediaPuls, er inspirert av de massive endringene liv og næringsliv står ovenfor, som følge av teknologi-utvikling og digital transformasjon.
– De endringene vi ser nå er så fundamentalt mye raskere og mye mer omfattende enn vi noensinne har sett. Internett og sosiale medier har endret måten vi jobber på, men vi har kun sett starten, sier han.
Nygård-Hansen mener det skjer et radikalt skifte i innovasjonshastigheten. Og årsaken er enkel, ifølge han.
– Opp gjennom årene har veksten vært lineær. Teknologien blitt mer og mer allmenn tilgjengelig, etter hvert som prisen på teknologi sakte, men sikkert har gått ned. Nå skjer det radikale endringer i innovasjonshastigheten fordi alle har internett, sosiale medier, mobile plattformer og teknologien koster tilnærmet ingenting lenger, sier han.
For å illustrere dette gir han et eksempel fra mobilselskapene.
– Hvor mye kostet en megabite data på mobilen for 5 år siden opp mot i dag? De mobile selskapene begynner nå å skjelve litt: «Hvordan skal vi overleve? Hva skal vi tjene penger på?». SMS og samtaler har blitt gratis. Det eneste de tjener penger på nå er data. Det blir også billigere og billigere. Det kommer til å bli gratis hvert øyeblikk, sier han.
Han har flere tips til hvordan man skal tilpasse seg de raske endringene i markedet. For det første må man være tilpasningsdyktig, ifølge han.
– Tidligere samlet vi oss alltid på slutten av et regnskapsår for å se på hvordan det gikk og hva vi lærte av året. Dette la føringer på hvordan forretningsplanen for neste år skulle være. Sånn er det ikke lenger. Det som var hot i dag kan være nostalgi i morgen, sier han.
For Nygård-Hansen mener det ikke lenger finnes noen tak på hvor fort en løsning eller tjeneste kan spre seg og gå globalt.
– Det tok 75 år å nå 50 millioner TV-brukere. Det tok 35 dager for Angry Birds å få 50 millioner brukere. Hastigheten går radikalt ned. Lanserer man en appløsning i dag kan man med riktig markedsføring nå 50 millioner nedlastinger på bare noen timer. Aldri før har vi opplevd tilsvarende skalerbarhet. Og fortsatt er det flere i verden som er offline, enn online. Synes du det går fort i dag, er det bare å spenne seg fast, for det kommer til å gå mye fortere i morgen, sier han.
– De eldre menneskene i dag som baserer seg på gårsdagens kunnskap og teknologi, er i ferd med å gå ut på dato. Jeg er en del av den eldre generasjonen. Jeg er en del av den siste generasjonen som husker den analoge hverdagen. De unge kan bare høre historier om hvordan det var før internett og sosiale medier, eller se historiene fortalt via YouTube. De unge i dag er den første generasjonen som ikke har så mye å lære av de eldre. Foruten god folkeskikk. Bøkene som blir brukt på høyskoler/universiteter i dag har gått ut på dato før du har fått skrevet eksamen din, sier han.
På bakgrunn av dette mener Nygård-Hansen at det har skjedd et stort skifte når det gjelder kunnskap og makt.
– De raske endringene i dagens marked fordrer at innstillingen til kunnskap aldri må være statisk. Man må være innstilt på at kunnskap og lærdom er noe som er kontinuerlig. Vi har aldri vært i nærheten av et samfunn som krever oppdatert læring til enhver tid, og den oppdaterte kunnskapen har aldri hatt så liten verdi hvis du sitter på den selv. ”Kunnskap er makt” er et kjent sitat, men den makten er begrenset hvis du sitter på den selv. Det er deling av kunnskap som er den nye maktfaktoren. Det er et kulturelt skifte mer enn et teknologisk skifte. Teknologien tilrettelegger, men det er kulturen som avgjør om man velger å utnytte mulighetene, sier han.
– Det er en stor forskjell på gründerkulturen i Norge og på andre ytterpunkter som Silicon Valley. I Norge er vi veldig opptatt av å verne om den jdéen vi har. Snakker vi om og deler idéen kan noen snappe den opp og komme tidligere på markedet med idéen, sier han.
Nygård-Hansen mener derimot at denne tilnærmingen er helt feil. Man må åpne opp og dele idéen sin for å nå ut i markedet først, ifølge han.
– I Silicon Valley er det helt motsatt. Der åpner man opp og deler så det holder fordi man vet at time to market er det eneste kritiske. Hvis de deler det de holder på med og får innpass og innspill slik at de kan komme ut én dag tidligere, kan det være den éne dagen som skal til. Den ene dagen som skal til for at de kommer ut tidligere enn en annen aktør som har tenkt på akkurat det samme. Time to market slår alt, sier Nygård-Hansen.