Til stadighet går både produkter og tjenester ut på dato. Men hvordan kan man skape bærekraftige forretningsmodeller rustet for fremtiden?
De to førsteammanuensisene, Sveinung Jørgensen og Lars Jacob Tynes Pedersen, forsker til daglig på hvordan næringslivet kan skape bærekraftige forretningsmodeller.
– Felles for selskapene vi jobber med, er at de forsøker å finne måter og metoder som lar dem kombinere bærekraft og lønnsomhet gjennom nye innovative forretningsmodeller, fortalte Pedersen fra scenen under The Future of Technology and Sustainability.
Ifølge Jørgensen kan dette for mange virke noe abstrakt, og trekker frem et eksempel.
– Hva er mer konkret enn et cruiseskip som røyklegger en liten norsk fjord? Visste dere at et cruiseskip med 5000 passasjerer har det samme fotavtrykket som en by på 25.000 innbyggere?
– Det kan være fristende å tenke at cruise-industrien og passasjerene er nødt til å være problemet. Vi er imidlertid av en annen oppfatning, supplerer Pedersen.
Ifølge førsteamanuensisene er det mennesker som er problemet.
– Vi er alle passasjerer på et cruiseskipet Norge, eller cruiseskipet verden for den saks skyld. Hvis alle skulle levd som oss nordmenn hadde vi trengt fire jordkloder, likevel har vi bare én. Selv om dette bildet er deprimerende, er det også et bilde på massiv innovasjon og forretningsmuligheter, fortalte Pedersen.
For med de utfordringene kloden står overfor, finnes det også muligheter for å bygge nye, bærekraftige forretningsmodeller.
– Vi snakker ofte om å pakke inn en forretningsmodell rundt et problem, sa Jørgensen.
De trekker frem selskapet Scanship som de siste årene så søppel som et problem i cruiseskip-næringen, og har nå laget løsninger som gjøre søppelet på skipene om til nye ressurser.
– Scanship klarte å skape en sirkulær forretningsmodell. De forsto at for å drive vekst, trengte de nye kundesegmenter og nye markeder. De endte opp med å bruke denne teknologien, ved hjelp av andre forretningsmodeller, i andre markeder som havbruksnæringen. Det viste seg å være lønnsomt, fortalte Jørgensen.
Men hvordan vil egentlig fremtidens forretningsmodell se ut?
– Gapet mellom eksisterende og fremtidige forretningsmodeller må utforskes. Mange selskaper som også er representert her i dag, forsøker å løse en eller flere av FNs bærekraftsmål. Hvordan kan man skape, levere og kapre verdi på nye måter? Hvordan kan du se på de produktene og tjenestene du leverer i dag? Er det mulig å gjøre dette på nye måter – til nye markeder og segmenter?, spurte Jørgensen.
På bakgrunn av dette lagde Jørgensen og Pedersen et rammeverk for hva det vil kreve å sette i gang med bærekraftige forretningsmodeller: