Det skulle bli den heteste natten i USAs historie, men dagen etter det amerikanske presidentvalget våknet vi til et politisk jordskjelv. Store samfunnsendringer leder oss inn i en uforutsigbar fremtid. På godt og vondt.
Digitalisering, globalisering og et endret arbeidsliv utfordrer lederrollen. Forretningsmodeller går ut på dato og verdikjeder smuldrer opp. Det skal et godt overblikk til for å lede en virksomhet gjennom en digital transformasjon. Ledere skal forstå endringene, innse fakta, stille de rette spørsmålene, være iderike, kreative, uredde, ta raskere beslutninger og kommunisere godt. I sum ganske så krevende.
Politiske ledere møter de samme kravene. Hvem forstår tidsånden best? I høstferien har jeg lest Hillary Clintons siste bok Hva Skjedde?
Hennes fortelling minner meg om Nokias pressekonferanse da Microsoft overtok det skakkjørte selskapet for fire år siden. Nokia-sjef Stephen Elop fremførte gråtkvalt tidenes dårligste unnskyldning; «We didn´t do anything wrong, but somehow, we lost». Analogien til Hillary er slående. I boken levner hun ingen tvil, hun var best kvalifisert og burde derfor ha vært USAs president. Virkeligheten preges av at kunder og velgere tar nye valg. Ofte blir resultatet at det ubegripelige faktisk skjer.
Skjebnesvangert å ikke forstå endringene
Selv de beste selskapene blir borte. Selv de beste presidentkandidatene kan tape. Samfunnsendringer er ikke lett. Det kan bli skjebnesvangert å være like skråsikker og arrogant som Hillary. Det er skjebnesvangert for store selskaper å ikke følge med i timen.
Mer enn 200 år gamle forretningsmodeller løper ut på dato. Vi står ansikt til ansikt med en teknologisk utvikling som på mange områder er utenfor menneskelig fatteevne. Glem eksponentiell utvikling et øyeblikk, akkurat nå er det viktigere å få grep om kundenes endrede adferd. Kundene bruker nettet annerledes i dag enn for ti år siden. Kundemakt kan ikke undervurderes. Ledere må gå i dybden og forstå disse endringene. Det er nemlig på kundesiden det ubegripelige vil skje. Om igjen og om igjen. Nokia vil ikke gå inn i lærebøkene uten følgere.
For noen uker siden søkte Toys r ´us konkursbeskyttelse i USA og Canada. Amazon er sterkt medvirkende til leketøysgigantens fall, men konkursfare er også prisen for å neglisjere at kundene for lengst har gått online og at barn foretrekker teknologi fremfor leketøy til bursdager og jul.
Innovasjon har best vilkår på utsiden
Digitalisering endrer spillereglene for alle bransjer. Nye strategier må legges, nye veikart må tegnes og digitale talenter må hukes inn. Mange ledere håper i det lengste at utviklingen fortsatt er lineær. Det er slik vi er vant til å lede. Det store sjokket kommer ikke før virksomheten møter sitt tipping-point og utviklingen endrer karakter til å bli eksponentiell. Da er det ofte for sent å bråvåkne.
Mediebransjen trodde lenge utviklingen var lineær, men i 2010 så vi store endringer i det norske mediekonsumet. Facebook gikk forbi NRK i daglig bruk. Det gjelder å skaffe seg et helhetlig bilde så tidlig som mulig, forstå kompleksiteten og innse at vi trenger ledelse langs to dimensjoner; ivareta den historiske omsetningen best mulig, men også bygge nye fremtidige inntektsstrømmer.
Jeg blir mer og mer overbevist om at radikal innovasjon må skje på utsiden av enhver organisasjon. De digitale innovatørene tar ingen hensyn, slik bør det heller ikke være når tradisjonelle virksomheter skal ledes gjennom en digital transformasjon.
Digitale plattformselskaper opererer annerledes enn de selskaper vi har vokst opp med. De kapper verdikjeder og etablerer i stedet sterke digitale økosystemer. Differensieringen skjer først og fremst gjennom innovasjon. Kunnskap og evne til å digitalisere gjennomsyrer hele kulturen, og selskapenes store styrke er gjerne at de evner å iverksette digitale strategier. De utvikler egne teknologier og all innovasjon tar utgangspunkt i god innsikt og store mengder kundedata.
- Hørt uttrykket «Det går så det griner»? Hva betyr det egentlig? Som regel er fokuset rettet mot det som er kjent, det trygge. Og hver dag jobbes det med å ytterligere optimalisere suksessen. I serien `Lederblikk` skriver Karianne Melleby om innovasjon i store selskaper. Les hennes første innlegg her!
Amazon imponerer mest
Av de største digitale plattformselskapene er Amazon den virksomheten som fascinerer meg mest. Mesteparten av deres omsetning kommer fra online handel, men de har også 18 prosent av sin omsetning fra Amazon media. Apple, Google, Microsoft, Amazon og Facebook vil kontinuerlig utfordre hverandre. Ingen digitale seiere varer evig. Mens Apple henter inntektene sine fra salg av hardware, Microsoft selger software, henter Google og Facebook henholdsvis 88 og 97 prosent av sine inntekter fra digital annonsering.
Spesielt søk vil endre seg når digitale assistenter blir enda mer intelligente. AI-assistenter som Siri og Alexa vil gjøre alt de kan for å disrupte Googles tekstbaserte søk. Vår sønn Aleksander (7) tilhører generasjon alpha. Aleksander snakker heller til Siri enn å google. Hans generasjon sitter med en sterk digital definisjonsmakt. Deres preferanser og teknologiforståelse vil endre næringslivet mer enn noen gang. Har vi overblikk? Klarer vi å forutse hva som kommer til å skje med de ulike bransjene? Hvilken utdannelse råder du barnet ditt til å ta?
- Marie Louise Sunde og Isabelle Ringnes skriver om #hunspanderer og ubevisst kjønnsdiskriminering i `Lederblikk`. Men hva er tegnene på ubevisst kjønnsdiskriminering? Og hvordan unngår man det?
Fremdeles tid til å løfte blikket
Ledere er aldri blitt stilt overfor like mange dilemmaer som nå. Teknologieksperter spretter opp som paddehatter, og det er mange velmenende og hasardiøse råd å ta med seg på veien. Alle har en mening om mediehusenes transformasjon, bankens fremtid, energibransjens utfordringer og transportnæringens store teknologirevolusjon. Ingen bransjer blir spart, men det betyr ikke at man skal slippe alt man har i hendene og løpe for livet.
Det er ingen forretningsmodeller som blir forstyrret «over natta». De fleste endringer skjer i et perspektiv på 10-15 år. Dyktige ledere har tid og mulighet til å ta grep om de forstår endringene i kundeadferd, hvilke teknologier som er transformative og hvordan regulatoriske endringer skaper spillerom for digitale innovatører.
Det ubegripelige bør ikke skje. Kom deg opp i helikopteret og få et helhetlig bilde på de mulighetene som ligger foran deg. Digital modenhet starter med en god kultur, handlekraft, valg av riktige teknologier, men viktigst av alt god innsikt.
- Vil du lese mer i spalten `Lederblikk`? På denne siden finner du alle innleggene!