Foto: Johannes Plenio
I dag er digitalisering en viktig del av de fleste virksomheters strategier, og etablerte selskaper i så godt som alle bransjer vet at de må være forberedt på disrupsjon. Iveren etter å komme i gang med rask gevinstrealisering er stor. De fleste virksomhetene velger nye og innovative skytjenester. Men fokuserer de nok på sikkerhet? Det skriver Hege Skryseth.
Click here for an English version of this column
De siste årene har flere virksomheter virkelig fått kjenne på konsekvensene av sikkerhetsbrudd. Ett eksempel så vi under Verizons oppkjøp av Yahoo i 2016. Underveis i prosessen kom det frem at datainnbrudd hos Yahoo hadde ført til at hundrevis av millioner brukerkontoer kom på avveie. Resultatet var at det ble skrellet 350 millioner dollar av oppkjøpssummen.
Et annet eksempel på de økonomiske konsekvensene ved et sikkerhetsbrudd så vi da Mærsk ble rammet av et kryptovirus i fjor. De led et tap på opptil 300 millioner dollar som en direkte følge av hendelsen.
Dette er målbare konsekvenser. Men det er langt fra alltid så enkelt å måle konsekvensen av et sikkerhetsbrudd. Hva er kostnaden ved hacking og industrispionasje? Når, og hvordan, merker du at din virksomhet taper markedsandeler fordi en annen virksomhet benytter konfidensiell informasjon fra din virksomhet til å ta dine posisjoner?
LES OGSÅ: Hege Skryseth: Hvilke verdier kan en digital plattform gi din bedrift?
Når du velger partnere til å støtte deg i digitaliseringen, må du sikre deg at de tar sikkerheten på alvor. En partner på digital plattform skal for eksempel forvalte dine data og dine verdier. Da må du være trygg på at de jobber etter en helhetlig sikkerhetsstrategi.
Hva skal du se etter for å minimalisere risikoen for sikkerhetsbrudd når du velger en partner?
Har de bygget et styringssystem for informasjons- og cybersikkerhet? Da jobber de strukturert med sikkerhetsproblematikk. Du kan regne med at de har etablerte sikkerhetsrutiner og vil jobbe proaktivt med å forbedre sikkerheten i produktene og tjenestene de leverer til deg.
Har de bygd sikkerheten inn som en integrert del av produkt- og tjenesteleveransene? Unngå leverandører som legger opp sikkerheten etter eldre modeller med antivirus og brannmurer.
Kan de dokumentere at de har kapasitet til å oppdage sikkerhetsbrudd, respondere på slike brudd og gjenopprette normaltilstanden med så små konsekvenser som mulig? Som eksemplene fra Yahoo og Mærsk viser, må du anta at sikkerhetsbrudd kan finne sted uansett hvor høy sikkerheten er.
LES OGSÅ: Hege Skryseth: Kan virksomheten din dra nytte av digitale tvillinger og digitale tråder?
Det er ingen tvil om at konsekvensene ved sikkerhetsbrudd – målbare eller ikke målbare – kan være svært alvorlige. Derfor må vi diskutere cybertrusselen på ledermøter og i styrerom. Vi kan ikke lenger overlate sikkerheten til IT-avdelingen alene. Vi ledere må ha et forhold til risikoen vi er utsatt for og sette retning for virksomheten deretter. Hvis vi tar de kloke valgene nå, vil digitaliseringen føre til den veksten vi ønsker.
Vil du lære mer om hvordan teknologi kommer til å påvirke oss i fremtiden?
Do you want to learn more about how your company can create sustainable business models to meet future challenges? Find out more about our next conference «The Future and Technology and Sustainability». Change starts here, and change starts with you.
According to the Norwegian National Security Authority, it is usually professionals with vast resources that are motivated to steal information and take control of our equipment. And sometimes they are supported by foreign states. In other words, it is more important than ever to establish a solid foundation for the digitalization efforts in any company.
In recent years, several businesses have become excruciatingly aware of the consequences a security breach can have. We saw an example of this during Verizon's acquisition of Yahoo in 2016. In the course of the process, it became clear that two data breaches at Yahoo had exposed hundreds of millions of user accounts. As a result, 350 million dollars were shaved from the purchase price.
We saw another example of the financial consequences of a security breach last year when Mærsk was hit by a crypto virus. They suffered a loss of up to 300 million dollars as a direct consequence of the incident.
These are measurable consequences. But it is far from always that easy to measure the consequences of a security breach. What is the cost of hacking and industrial espionage? When and how do you notice that your business is losing market shares because another business is using confidential information from your business to take your positions?
When you choose partners to support you in the digitalization of your business, make sure they take security seriously. A digital platform partner, for instance, will be managing your data and values. This means you must be confident that they are following a holistic security strategy.
How do you minimize the risk of a security breach when you are choosing a partner?
Have they built a management system for information and cyber security? In that case, they are working with security issues in a structured manner. You can expect them to have established security practices and to work proactively on improving the security of the products and services they deliver to you.
Is built-in security an integral part of their product and service deliveries? Avoid vendors who refer to older security models with antivirus and firewalls.
Can they document they have the capacity to detect security breaches, respond to such breaches, and restore normal conditions with as little consequence as possible? As the examples from Yahoo and Maersk show, you must assume that security breaches can happen no matter how strong the security is.
There is no doubt that the consequences of a breach of security - whether it is measurable or not - can be very serious. That is why we need to discuss cyber threats at management meetings and in boardrooms. We can no longer leave security solely to our IT departments. As leaders, we must be familiar with the risks we are exposed to and set the course of our business accordingly. If we make the right choices now, the digitalization will lead to the growth we want.