Ny teknologi og bedre bruk av kundeinnsikt er drivere for bransjeglidning. Flere aktører tråkker i hverandres bed. Hvordan skal vi forholde oss til det? Det skriver Karianne Melleby i DNB.
En forutsetning for at et stort selskap skal klare å ta valg som utnytter nye kombinasjoner av teknologi og kunnskap, er at det ligger en «felles tro» om hva fremtiden vil bringe.
Et godt eksempel er Schibsted som klarte å endre selskapet fra tradisjonell avis til å fokusere på rubrikkannonser. Endringene trenger nødvendigvis ikke være i samme produktkategori som tidligere, det kan være i en ny bransje, en kombinasjon av nytt produkt i eksisterende bransje eller noe annet som skaper merverdi for både eksisterende og nye kunder.
Hvis vi fortsetter å se på FINN.no-eksempelet. Hvilke alternativer har Schibsted når de skal vurdere trusselen fra for eksempel Facebook Marketplace? Hvordan skal de svare? Fortsette som før, yppe til krig, samarbeide, eller trekke seg ut?
Det er mange faktorer som vil påvirke et slikt valg, men noen nøkkelelementer vil ofte være relevante:
La oss anta at én utfordring i rubrikkannonse-markedene er å finne trygge møteplasser der overleveringen av varen kan skje (også internasjonalt). Hvis Schibsted løser dette problemet og skaper en ny forretningsmodell, vil det kunne tenkes at de er relevante for Facebook på en ny måte. Dermed har Schibsted gjort som før, men fått til et vellykket skift i sin modell og distribusjonslogikk.
For to uker siden annonserte VIPPS at de har ambisjoner om å bli en ledende aktør på Digital ID. Noen lo sikkert av denne ambisjonen (Facebook og Google har jo allerede ID-posisjonen?). Noen ble irritert (Schibsteds SPiD?) og andre igjen tenkte at VIPPS er en troverdig og pålitelig aktør som kan lykkes med å ta en slik posisjon. Ambisjonen til VIPPS ble ytterligere forsterket etter at sammenslåingen av Vipps, BankID og BankAxpet ble annonsert. Hva kan du gjøre dersom det dukker opp nye aktører som dette?
Det er flere alternativer:
Det er ikke gitt at det vi opprinnelig drev med, er det vi skal leve av i overskuelig fremtid. Eksisterende forretningsmodeller vil kanskje ikke overleve. Og vi må se etter nye måter å bruke det vi kan for å løse nye behov hos kundene.
1) Se om intern organisering muliggjør hurtig respons på endringer og konkurrenter.
2) Sørg for at utviklingen er tett på kundene. A/B-teste hva som funker og hva som ikke funker.
3) Se alltid etter nye måter å utnytte kompetansen og eiendelene i selskapet på. I tillegg til kontinuerlig forbedringer av eksisterende løsninger kan nye partnere og distributører gjøre at du tar skrittet over i en ny forretningsmodell.
Foto i toppen av innlegget: Kilian Munch, DNB - Gyro.