Selvkjørende biler, hjemkjøring til bilen i stedet for hjemmet og biler som kommuniserer er bare noen av endringene som vil revolusjonere bilbransjen, ifølge Øystein Herland.
– Akkurat nå holder vi på å tilpasse oss fremtiden og gjøre de endringene vi tror er nødvendige. Ikke for å holde posisjonen vår, men for å utvikle oss i takt med markedet. Vi tror at bilbransjen innen fem år er totalt annerledes enn i dag, sier Øystein Herland, administrerende direktør i Volvo Car Norway.
Øystein Herland er teknisk utdannet ingeniør med påbygg av økonomi, har jobbet halve yrkeslivet innenfor telekommunikasjon før han litt tilfeldig havnet i bilbransjen. Nå har han vært øverste toppsjef for Volvo personbiler i Norge i mer enn 15 år.
– At bilbransjen står ovenfor store endringer er en utfordring. Den ene er å utvikle hele organisasjonen og få alle med på endringene. Den andre er å tenke helt nytt på hele distribusjonen, sier han.
Herland mener at man nærmest kan se på bilbransjen som en samfunnsmessig gjemt hemmelighet.
– Hele bilbransjen er på mange måter en konservativ bransje, men samtidig er den ganske ung. Den norske bilbransjen, hvis vi ser bort fra de lange familierøttene, er fra 60-tallet og senere. Ser man på næringen er det 85000 ansatte og 190 milliarder kroner i omsetning. Det er egentlig en samfunnsmessig gjemt hemmelighet, sier han.
For å møte de store endringene i bilbransjen de neste årene, setter Herland fokuset på den nåværende infrastrukturen som den største utfordringen.
– Når det gjelder utformingen til en ny bilbransje om 5-7 år så er veldig mye av bilbransjen i Norge bundet opp i fast infrastruktur. Vi jobber mye med å gjøre mange av de faste kostnadene variable. Den infrastrukturen og kostnadsstrukturen vi har i dag gjør endringer veldig vanskelig og utfordrende. Noen ganger også smertefulle, sier han.
For mange har selvkjørende biler vært en futuristisk tanke. I følge Herland ruller de første selvkjørende bilene fra Volvo ut blant publikum allerede i første kvartal 2017.
– For oss i bilbransjen er kanskje ikke disse endringene så fremmede likevel. Vi har som bilprodusent en nullvisjon innen 2020. Etter dette skal ingen bli hardt skadet hvis man kjører en ny Volvo. Vi ønsker å lage biler som ikke kolliderer. For å få til dette må bilene være selvkjørende, sier han.
På spørsmål om hva som skjer etter 2020 påpeker Herland at det først og fremst blir viktig å sette fokus på det som skjer i nærmeste framtid.
– Vi har en konkret tilnærming til hva som skjer etter 2020. Det kan hende at vi har biler uten førere om 20-30 år, som svever oppe i luften, men der er vi ikke nå. I nærmeste fremtid tror vi på selvkjørende biler, men innenfor begrensede, geografiske områder. Se for deg at du skal kjøre Oslo-Trondheim og kommer til Alnabru. Der kommer man til et punkt hvor man kan skru på selvkjørende bil og gjøre hva man vil. Deretter kommer du til Rena hvor du vil få beskjed om at du må ta over bilen igjen snart. Det er nok den nærliggende fremtid. Det vil føre til to ting: vi får mer mobilitet og det vil redusere ulykkene fundamentalt, sier han.
I tillegg til selvkjørende biler vil vi i fremtiden oppleve mange nye funksjoner. Herland nevner blant annet «Connected cars».
– I dag lever de fleste av oss et oppkoblet liv, men ikke når vi kjører bil. Det er ulogisk. Selv den enkleste nettbuss har wifi. Skal vi koble oss av verden når vi kjører bil? Det blir historie. Vi kommer ikke til å ha det slik lenger. Nå kommer biler som er «connected». Da skjer det mange ting. Du som bileier kan for eksempel bestille flere hestekrefter eller be om en annen layout på dashbordet. Det er bare noe vi laster ned i din bil. Så koster det noen kroner. Neste gang du trenger en annen konfigurasjon, så bestiller du det og så laster vi det ned i bilen din, sier han.
Herland er klar på at dette ikke er det eneste som vil endre seg.
– En annen ting er å kommunisere og snakke med bilen. I stedet for at du bestiller pakker fra nettet hjem, så bestiller du det til bilen din. Så kjører Bring det ut og får midlertidig tilgang til bilen og leverer pakken. Når det er gjort får du sms og de mister tilgang. Det er en tjeneste som kommer veldig snart, sier han.
Som for så å si alle andre bransjer blir også bilbransjen preget av de store endringene innen digitalisering, i følge Herland.
– Det vil endre på mye. For det første vil avstanden mellom produsenten og kunden bli ekstremt kort. Verdikjeden og forretningsmodeller vil endres. Vi kommer til å være mindre produktleverandør og mer tjenesteleverandør. Ikke bare med bildeling, men hele vår rolle i som konsekvens av digitalisering vil endre seg dramatisk, sier han.
I tillegg peker han på at kundene er kommet lenger i kjøpsprosessen før de kobler inn forhandleren.
– Digitalisering kommer til å føre til økt netthandel. Hvis vi ser for oss kjøpsprosessen i ti steg kom kundene inn i trinn én eller to for ti år siden. I dag kommer 80% inn i trinn syv, åtte eller ni. Informasjonen er tilgjengelig. Kundene har før de kommer til bilforretningen skaffet seg all nødvendig informasjon på nett. Til slutt vil de bare ha den siste «feelingen», avslutter han.