– Er dette mulig i den digitale tiden som vi er godt inne i, spør IKT-lederen Heidi Austlid.
– Vi har et fantastisk godt utgangspunkt i Norge. Vi er digitale verdensmestere og har en befolkning som bruker teknologi. Og en god infrastruktur samtidig som vi er villige til å løse oppgaver digitalt. Nå har vi fått en statsminister som står overfor enorme utfordringer sammen med resten av regjeringen og ikke minst alle de som jobber i Norge.
Det fortalte IKT-lederen Heidi Austlid under online-konferansen Digital Summit den 12. september i regi av Oslo Business Forum.
– Jeg er glad for at vi har en statsminister som er gått fra å være en «candycrusher» til å snakke om ordentlig digitaliseringspolitikk. Det er et godt utgangspunkt, fortsetter hun.
Ifølge Austlid skal vi gå fra å være en ressursøkonomi til en kunnskapsøkonomi. Vi har vært for late lenge nok, mener IKT-lederen som videre forteller at det er hodene våre vi skal leve av fremover.
– Både som nasjon, i næringslivet og i offentlig sektor. Vi er nødt til å løse flere oppgaver for mindre penger. Den aller knappeste ressursen vi har er mennesker som skal løse store og komplekse oppgaver. Enten innenfor de store velferdstjenestene våre helse og utdanning. Men også når vi skal omstille til å være fremtidens næringsliv og industri, sier Austlid.
Austlid påpeker også at de nye arbeidsplassene kommer til å skapes innenfor teknologiintensive næringer og bedrifter.
– I tillegg skal vi gjøre den jobben som er den vondeste og vanskeligste av alt. Det handler om å omskape eksisterende arbeidsplasser. Noen næringer, for eksempel oljenæringen og mediebransjen, har allerede kjent mye på smerten av omstilling. Hvordan vi klarer å bruke teknologi, både til å hente produksjon hjem, skape flere arbeidsplasser og den digitale arbeidskapasiteten, er et «tipping point» for Norge fremover.
Så hvordan skal vi klare å finne lykkeformelen midt oppe i alt som for Norge fremstår som et kaos allerede i dag?
– Alle næringer kommer til å utsettes for helt nye konkurrenter. Som leder er du nødt til å ikke bare tenke på de konkurrentene du har i dag eller hadde i går. For helt nye aktører kommer til å melde seg på den banen. Vi har sett det innenfor finansbransjen og bilbransjen der små aktører går inn. De spiser av verdikjeden og tvinger de store og etablerte selskapene til å snu om. De som lykkes med dette, lykkes ikke bare med IT-prosjekter, men også med store digitaliseringsprosjekter som egentlig er organisasjonsutvikling, sier IKT-lederen.
Austlid spør seg om vi ikke bare kobler ny teknologi på gamle arbeidsprosesser.
– Det vil sjelden eller aldri fungere. Men hvorfor gjør vi det? Det er fordi vi som ledere ikke sitter med den tilstrekkelige digitale kompetansen vi trenger på ledernivå, i styret, mellomledernivå og blant de ansatte.
I tillegg ser IKT-lederen at andre ledere selv vurderer seg til ikke å ha den digitale tryggheten de trenger for å ta virksomhetene sine inn i en ny tid med kompetansen de trenger. Hun tror det er noen enkle triks som må til for at norske virksomheter skal kunne lykkes i en digital fremtid.
– Jeg tror vi må tørre å ta risiko, forstå digitalisering, konkurransebildet og også forstå mulighetene som byr seg fremover. Og alltid tenke på brukeren. Klarer vi det, klarer vi forhåpentligvis også å lykkes.
Vil du vite mer om dette? Få tilgang til hele foredraget med Heidi Austlid i IKT her.