Se på virksomheter som virkelig skyter fart internasjonalt. De har noe til felles. Selskapenes beslutninger fattes på bakgrunn av sterk kundeinnsikt og hele leveransemodellen er digitalisert og kundevennlig, sier Bente Sollid Storehaug.
Store strukturelle endringer, som følge av globalisering og teknologi, påvirker ledere i alle virksomheter. Ingen bransjer slipper unna digitalisering, Til og med kaffekjedene digitaliseres, selv om kaffekoppen for all tid vil være fysisk. Kundeopplevelser digitaliseres. Dette stiller helt nye krav til strategisk teknologiforståelse. Digitalisering henger nøye sammen med effektivisering og økt lønnsomhet. Det kan høres svulstig ut å snakke om en ny industriell revolusjon, men endringene og krav til omstilling kommer raskere enn før. En god digital forretningsidé kan gå globalt fra første stund.
Pokemon GO var et godt eksempel på hvordan en digital tjeneste kan ta verden nesten over natta. Uansett hvor du gikk, møtte du barn og voksne på Pokemon-jakt. Mange digitale vinnere eksisterte knapt for 10 år siden. Vi står fortsatt bare på terskelen til en teknologirevolusjon der et titalls nye teknologier vil forandre den verdenen vi kjenner i dag.
Gamle monopoler brytes, men nye digitale monopolister blir sterkere enn de gamle. Facebook, Amazon, Google og Apple går stadig inn på nye områder, utfordrer eksisterende aktører, transformerer hele bransjer og utraderer produkter. Digitaliseringen er som et rovdyr og destruerer alt som ikke har livets rett. Selskaper som står faretruende høyt oppe på listen over bransjer utsatt for disrupsjon, skal ikke frykte utfordrere som kniver om markedsandeler med dagens kjente forutsetninger. De skal frykte selskaper med strategisk teknologiforståelse og som besitter rike data om markedet og potensielle kunder. De utfordrer tradisjonelle aktører med en helt annen tyngde.
Mediebransjen har lenge stått i en seiglivet digital transformasjon. Bank og forsikring møter også store utfordringer. Det er viktig å se ut av Norge, få overblikk over nye teknologiselskaper og ikke minst se hvem som investerer i de nye aktørene. Digitale vinnere har ofte kompromissløse kundeløfter. De designer hele sin forretningsmodell rundt kundens behov. Lykkes man å skape lønnsomhet rundt denne modellen, er sjansene gode for å lykkes i stor skala.
Google er et av verdens mest innovative selskaper. Eventyret startet med en søkemotor, i dag forstyrrer de flere bransjer, ikke minst bilindustrien, mediebransjen og forsikring. Google er overalt. Det hjelper ikke om mediebransjen og forsikringsbransjen har eksistert i 200 år. Spillereglene endres. Datainnsikt og nye teknologier tar over og etablerer nye, kundevennlige tilbydere.
Som leder av ESV Digital jobber jeg daglig med store norske selskaper som ønsker å bruke avansert teknologi til å bedre lønnsomheten i sine medieinvesteringer. Datadrevet attribusjon baseres på sterke algoritmer og spillteori, og danner grunnlaget for svært detaljerte analyser av hva som bringer digital omsetning og nye kunder til en virksomhet. Hvor kommer kundene fra? Hvilke mediekanaler danner de sterkeste konverteringsbanene? Hvor bør jeg investere mer for å ta ut vekst i markedet? Dette er eksempel på nye, kraftfulle teknologier som bidrar til vekst og lønnsomhet. Konkurransen om de digitale kundene skjerpes. Teknologi er selve navet for virksomheter som nå rykker fra resten av feltet.
Som foredragsholder og rådgiver forsøker jeg å sette ord på hva dette betyr for ulike lederroller. Hvordan kan virksomheter jobbe strategisk med teknologi? Timing er viktig. Vi ser også en fremvekst av nye spennende hybrider innenfor mange tradisjonelle bransjer. Ikke minst den bransjen jeg selv hører til, medie- og markedsføringsindustrien.