Leadership

Endringstakten og teknologien vil forandre alt

Written by Daniel Gauslaa | Oct 18, 2016 9:35:41 AM

Det har det historisk gjort og det vil det alltid gjøre. Vi som ledere er nødt til å være nysgjerrige på hvilke mulig­­heter som ligger der, skriver Elisabeth Haug i dette innlegget.

Som leder er man nødt til å interesse seg for teknologi. Det er det viktigste man må anerkjenne som leder i 2016. Endringstakten og teknologiforståelsen kommer til å forandre alt. Det er ikke mulig å lykkes uten å forstå mulighetene som ligger der. Man skal ikke tro at man har løsningen på alt, men hvis du ikke starter med en nysgjerrighet på hva som er mulig med teknologi, går man en krevende hverdag som leder i møte.

Må forholde seg til endring

Man kan godt tenke at organisasjonen må forholde seg til endring, men vi ønske å skape endring. Det er et krevende landskap å være leder i, men vel så krevende som medarbeider. Man kan ikke tenke på det som noe som går over. Hvis jeg søker etter noe bestandig, skal jeg søke meg ut av lederrollen. Endringstakten vi ser nå har kommet for å bli.

Det handler om å forutse hvor forbrukerne beveger seg, hvilke tjenester de vil ha bruk for og hvordan man må jobbe med innovasjon for å fortjene deres tillit. Det kommer ikke til å være de samme driverne vi har sett historisk. Det er få som hadde greid å artikulere det behovet Netflix løser for oss i dag, men når Netflix kom, endret det oss for alltid.

Tid - både en trussel og mulighet

Jeg har det privilegiet av å lede det vi mener er Norges fremste miljø innenfor innovasjon og mobilbetaling. Her handler alt om menneskene og brukerverdi. Kravet til brukerverdi i dag er noe annet enn i går. For å jobbe godt med innovasjon må man slippe til alle krefter. Man er nødt til å ta nye sjanser, være nysgjerrig og strukturere det på en måte som skaper høy gjennomføringskraft.

Endringene i dagens marked går raskere og raskere. Da blir tid en viktig faktor og utgjør både en trussel og en mulighet. De beste konseptene er kanskje tenkt på, men er enda ikke i markedet. Da gjelder det å skyndte seg langsomt. Skynder du deg for fort blir det dårlig brukerverdi. Bruker du for lang tid blir et godt konsept som aldri tas i bruk fordi noen slo deg til målstreken. Tid er en mulighet, men samtidig litt skummelt.

Må anstrenge seg og fortjene brukernes tillit

Ingen suksesser er skapt på tegnebrettet. Alle suksesser er skapt med høy gjennomføringskraft. Det vil være det som skiller vinnere og tapere når endringstakten er så høy. Det å få de gode idéene er ikke det vanskeligste, men det å evne å gjøre de konkrete slik at de leverer brukerverdi.

De aller fleste gründere har gjerne 4-5 startups bak seg før de treffer nerven. Det er fordi innovasjon handler om læring, men også om å tørre og ta sjanser. Det handler om å utnytte tiden smart når man har skapt noe. mCASH har 400.000 brukere som er skapt på et halvt år. Den brukermassen kan bli borte på kort tid hvis vi ikke anstrenger oss for å utvikle oss og fortjene brukernes tillit. Det gjelder ikke bare oss, men alle aktører.

Må utfordre eksisterende forretningsmodeller

Historien viser at de som har mye å forsvare ikke er de som vinner. mCASH, som er eid av en stor bank med en eksisterende og tradisjonell verdikjede, har masse å forsvare. Vi er nødt til å anstrenge oss for å tenke annerledes rundt innovasjon. Vi må tenke, sånn som Schibsted turte sin tid med Finn, å utfordre eksisterende forretningsmodeller med nye. Hvis ikke vi gjør det, gjør noen andre det. Det finnes nok av initiativ fra unge, flinke gründere som prøver å spise seg inn.

Det kommer til å skje store endringer på mange områder jeg ikke kan noen ting om. Det er ikke det viktigste. Det viktigste som leder er å forstå at endring er konstant. Man må ta risiko, men også tilby struktur og rammer som gjør at man får gjennomføringskraft for å faktisk endre noe. For teknologi kommer til å forandre alt. Forstår du ikke dette som leder i 2016 – da henger du ikke med i tiden.