Seriegründer Johan Brand kjøpte som 18-åring land med gruverettigheter på månen og mars. – Vi må tørre å utforske mer, sier Kahoot-gründeren.
Da ansiktet til Johan Brand preget VG-forsiden for litt over to år siden akkompagnert av tittelen «Norsk dyslektiker gjør verdenssuksess», var det han omtaler som sine egne skavanker blottlagt.
— Nå kan jeg bruke diagnosen min som en superkraft. For hvis du kjenner noen dyslektikere, bør du være dødsmisunnelig. En tredjedel av alle gründere har statistisk sett dysleksi.
For Brand er en av gründerne bak Kahoot, en av verdens største nettbaserte læringsverktøy med over én milliard spillere over hele verden.
— Da jeg var liten tenkte jeg alltid kjempestort. Jeg skulle ut og ta verden. Eie en bolig på jorden var noe jeg aldri skulle gjøre, men det gjør jeg nå — fordi jeg har barn. Vi nordmenn bør tenke stort fordi vi alltid gjorde det før. Grunnen til at jeg gjorde det var på grunn av Nansen og de andre eventyrerne. Vi gikk ut i det ukjente, tok med oss litt, og bang – så gjorde vi det.
Ifølge Brand er grunnen til at de fleste ikke innoverer, er fordi at de er livredde for hva folk kommer til å tenke.
— Når du har en idé, bryr folk seg ikke. Har du eksempelvis tenkt på noe i tre år som du skal bruke 30 sekunder på å presentere, har de selvfølgelig ikke forberedt seg på idéen din.
— Men hvordan får du folk til å bry seg?
— Vær deg selv. Når du er deg selv, er du unik. Det blir du fortalt gjennom hele oppveksten. Og det er noe sant i den klisjeen.
For å kunne være deg selv vil gjerne Brand at det norske næringslivet i større grad tar i bruk noe han kaller «fuzzy goals».
Dette brukte de også i Kahoot. Da skulle de «make learning awsome». Og det var mulighetsområdet. De var imidlertid ikke sikre på hvordan det skulle se ut.
— Det viser seg at alle vi jobber med, i norske styrerom og bedrifter, er ganske dårlige på «fuzzy goals». Vi har en tendens til å ha lyst på klare mål og jobbe mot dem. For det er lett å forklare. Men det å sette et mulighetsrom, og bygge det opp med mange mindre elementer som bygger på hverandre over tid, er vi ikke like gode på, sier Brand og legger til:
– Men når du analyserer innovasjon, er det slik det foregår.
TENK STORT:
— Det jeg vil, er at vi nordmenn skal tenke stort fordi vi har gjort det opp gjennom hele historien. Grunnen til at jeg tenkte stort var på grunn av Nansen og de andre eventyrerne som gikk ut i det ukjente, tok med seg littegranne, og bang – så gjorde vi det.
VÆR DEG SELV:
— Skal du bygge en merkevare og stå ut, må du tørre å være deg selv. For det er bare som deg selv, du kommer til å ha et konkurransefortrinn. Prøver du å være noen andre, kommer det til å gå skikkelig dårlig.
IKKE JOBB MOT ELEMENTENE:
— Du kan ikke jobbe mot elementene. Du må jobbe med elementene, og det finner du ut av som dyslektiker. Hvis du ikke kan skrive, må du ikke gi opp å skrive. Men det er andre ting du må gjøre mer av.
SETT DEG «FUZZY GOALS»:
— Vi har en tendens til å ha lyst å ha klare mål og gå mot dem. For de er enkle å forklare. Men det å sette et mulighetsrom, og bygge opp med masse små «spill» over tid, er vi ikke gode på. Men når du analyserer innovasjon, er det slik det foregår.