Ledere i dag sitter med både rattet og gasspedalen. De har full kontroll på hva de velger å satse på. Da handler det rett og slett om å få ut fingeren, sier Tor Haugnes.
Innovasjonsbegrepet kan beskrives på mange måter. De radikale samfunnsendrende, «gamechangerne» er det få av. De inkrementelle derimot er det mange av. Det vil si forbedringer innen teknologi, organisasjon eller marked. Vi lever i en spennende tid hvor fryktelig mye skjer. Det er vanskelig å holde seg ajour med alt. Det er en tilleggsdimensjon i tillegg til det å være leder i dag, nemlig å håndtere hva alle andre gjør.
Bransjene selv vet hvor skoen trykker
Omløpshastigheten på endringer i dag hvor stadig flere bransjer blir utsatt for konkurrenter som har ligget under radaren er det som i sum kan kalles disruptiv. Nye produkter og tjenester utkonkurrerer kjernevirksomheter vi ikke trodde var mulig å utkonkurrere. Det disruptive i enkeltbransjer kan like så godt handle om reguleringer, betingelser eller privilegiene som har blitt gitt til noen få. Som da helt naturlig blir litt late. For det er jo fra bransjene selv man vet hvor skoen trykker hvis man spør de riktige spørsmålene om hva kunden vil ha og hva den vil betale for.
Handler om å ta beslutninger
Endringsledelse er en akademisering av å ta beslutninger i tider som forandrer seg. Hvis man tar beslutninger når alt er kjent er jo det ledelse. I dette tilfellet har man laget et ord på det. Lede gjennom endring handler om ledelse. Gitt at man har oversikt over all informasjon eller ikke. Hvis man sammenlikner med samfunnet på 80-90-tallet og i dag er det klart det at det har blitt økende kompleksitet. Da er det behov for å finne ord som kan beskrive det å ta en beslutning når det er stor grad av kompleksitet. Men til syvende og sist handler det om å ta beslutninger. Det er ledelse.
Klar for å ta ballen når som helst
Den største hodepinen i dag er å håndtere all informasjonen og alle mulighetene. Ved økende kompleksitet blir det vanskeligere å være én person som har oversikt over alt, men det er også hele poenget. Kommunikasjon blir viktigere i mye større grad. Snakk sammen, lytt internt i organisasjonen og løft blikket ut for å fange opp de endringene som skjer på et tidligere tidspunkt. Det er for lett å bare ignorere de og tro at dette ikke vil ramme vår bransje. Som leder i dag er man nødt til å være som en volleyballspiller: klar til at ballen kan komme når og hvor som helst.
Må få ut fingeren
Det er ikke store forskjellen mellom en innovasjon og et vellykket business-case hvis du kan vise at du kan tjene penger på det og gjøre noe nytt. Da er det mer av akademisk interesse hvorvidt det er en innovasjon eller ikke. Ledere sitter med både rattet og gasspedalen. De har full kontroll på hva de velger å satse på. Vi markedsaktører, i mitt tilfelle akademia, kan i beste tilfelle påvirke det gjennom lange, kompliserte ord og setninger, men å gjennomføre det handler om å identifisere, gjøre nok undersøkelser og handle. Dette går fortere og fortere. I dagens marked handler det rett og slett om å få ut fingeren.