Bård Eker (54) har solgt verdens dyreste bil og regnes som en av Norges fremste entreprenører. Her er hans tips for å lykkes i dagens marked.
Da finanskrisen gjorde sitt inntog i 2008 gikk antallet ordre på båtværftet til Bård Eker drastisk ned. Fra å ha ordre på over 100 båter i 2008 gikk antall ordre ned til et bare en håndfull. Krisen kom og bremsene ble satt på.
– Dette skjedde over natta, mer eller mindre. Det tar tid før man skjønner det. I etterkant, når man får tid til å reflektere over endringene og man kan skrive historieboka, er det svært mye lettere å se hva som har skjedd. Endringene kommer fort, men gradvis. Utfordringen kommer når man som produksjonsbedrift har en haug med underleverandører. Bestillingene fortsetter å gå og man får en haug med deler som fortsetter å komme inn. Delene kommer jo, selv om kundene har forsvunnet. Finanskrisen merket vi for å si det mildt, forteller Eker.
Skap de rette teamene
For å lykkes i dagens marked er det helt avgjørende å skape de rette teamene, i følge Eker.
– Man må finne de rette folkene. Finne lidenskapen, ikke bare hos seg selv, men også hos menneskene rundt seg. Man må finne de riktige knappene å trykke på slik at lidenskapen blir spredt til de rundt deg, sier han.
Bård Eker er helt klar på hvilke utfordringer han tror næringslivsledere kjenner seg igjen i, sier han, og legger til:
– Utfordringen er å få alle til å gå i takt. Dette er ingen statisk prosess, så må man må hele tiden passe på at det fungerer. Samtidig forsvinner folk stadig vekk og nye mennesker kommer inn som må tilpasse seg bedriftskulturen. Da er man nødt til å ta tøffe beslutninger og finne balansegangen mellom å tenke kortsiktig og langsiktig. Det er en utfordring.
Ikke sett i gang med endringer for endringens skyld
Forskning viser at hele 70% av endringsprosessene som gjennomføres mislykkes. Det kan være flere årsaker til dette i følge Eker.
– Først og fremst er ikke vi mennesker så glade i endringer. Vi stritter litt i mot. For det andre kan det skje hvis man ikke helt forstår hva endringene innebærer. Jeg hører hele tiden om nye trender som er på vei inn. Det kommer ny teknologi som kan tas i bruk og man skal gjøre ditten og datten. Hvis man ikke vet hva de endringene og filosofiene innebærer for sitt egen bedrift, sitt eget produkt og for markedet så kan man ikke sette i gang noe å endre bare for endringens skyld. Det er ikke nødvendigvis slik at det er den siste teknologien man skal bruke. Det er fint at teknologien utvikler seg videre, men ofte blir det tatt i bruk for tidlig hvor teknologien ikke er utviklet 100%. Det er en hårfin balansegang, forteller han.
Ikke vær så opptatt av resultatet, men av prosessen
Bård Eker påpeker også viktigheten av å ikke ha for strenge mål, da det kan bli for styrende for hele prosessen.
– Jeg er ikke så opptatt av resultatet, men av prosessen. Nettopp det å være fleksibel. Det er farlig å dra opp for strenge mål. Hvis målet blir for styrende tror jeg man ikke klarer å se de mulighetene som man kan navigere etter. Jeg er ikke så veldig ute etter å tegne et kart, men mer ute etter å navigere. Så dukker det opp et fartøy, en øy eller et skip du må kjøre rundt. Dette står ikke nødvendigvis på kartet, men er noe du må finne ut av underveis.
Ikke bruk for mye tid på hva man kunne gjort annerledes
Den erfarne entreprenøren påpeker at han aldri ser tilbake på valgene han har tatt for å se om det er noe han angrer på eller kunne gjort annerledes.
– Jeg tenker aldri sånn. Kjernen i hele innovasjonsprosessen er å ta mest mulig riktige valg på kortest mulig tid. Hver eneste dag har man flere hundre valg som man må ta. Resultatet av dette blir den ruten som produktet tar. Det kunne være interessant å sitte og vurdere om man skulle valgt venstre i stedet for høyre på det ene valget. Det kunne kanskje skjedd masse annet interessant hvis vi tok et annet valg, men det gjorde vi ikke. Da er det for sent.
Han utdyper at det likevel er masse man kan lære av å se tilbake på de valgene man har tatt, men at dette ikke må ha for mye fokus.
– Valgene man tar er avhengig av den tiden og de forutsetningene som er til grunn når man tar det valget. Hvis man etterpå skal begynne å skrive historieboka og tenke over at man burde tatt et annet valg, det tror jeg er overvurdert. Vi har alltid en evalueringsprosess etter et prosjekt for å se på hva vi kan lære av de valgene vi har tatt. Men alle de valgene vi tar for de ulike produktene blir bare historiefortelling hvis man skal prøve å endre på de valgene. Jeg angrer ikke på noe av det vi har gjort. Vi har gjort de beste valgene på det tidspunktet vi måtte velge, avslutter han.