Leadership

Jan Grønbech: – Toppledere må være i stand til å fjerne kompleksiteten

Written by Daniel Gauslaa | Nov 14, 2017 8:20:17 PM

Google Norge-sjef Jan Grønbech ber norske næringslivsledere digitalisere mer. – Hvis ikke nå, så når? Og hvis ikke du, så hvem?

Hva karakteriserer verden i dag? Dette relativt komplekse spørsmålet stiller Google Norge-sjef Jan Grønbech under Oslo Business Forums konferanse 2. november i Colosseum kino.

— Se for dere en gård i Pennsylvania som lager kalkuner.

Forfatteren Nassim Taleb beskriver denne gården sin i boken sin «The black swan».

— En ung kalkun går rundt i innhegningen. Hver gang bonden kommer, løper den inn i hjørnet og gjemmer seg. Etter hvert begynner kalkunen å bli ganske trygg på denne bonden. Han kommer jo tross alt med mat. Og utover høsten blir de to ganske gode venner. Kalkunen går bonden i møte og er ganske glad i den grønne kjeledressen.

Slik går dagene i Talebs historie, helt til det Taleb beskriver i boken som «the black swan moment».

– Når noe helt uforutsett inntreffer og snur fullstendig opp-ned på livet. I kalkunens tilfelle er dette den tredje onsdagen i november – dagen før thanksgiving. Nå er bøtten med mais er byttet ut med en øks. Men hvorfor i all verden snakker jeg om dette i dag? Det spørsmålet stiller Grønbech før han legger til:

– Denne kalkunen representerer ganske mange norske næringslivsledere. Som er totalt uvitende og like uinteressert i forandringene vi står overfor.

En verden i konstant endring

– Det å forstå svaret på spørsmålet «hva karakteriserer verden i dag?» legger grunnlaget for fremtidig suksess. Vi lever i en verden i konstant forandring og blir konstant utfordret av nye konkurrenter og ny teknologi som kan, eller kanskje ikke kan, snu opp ned på hele vår forretningsmodell og overlevelsesevne.

Ifølge Google-sjefen er kompleksiteten er større enn noensinne.

– Hastigheten som driver forandringene går så fort at vi aldri har observert det før.

Og utviklingen har så vidt begynt. De neste årene kommer de fleste enheter til å kobles på nettet – noe som vil kreve enorme mengder data.

For den eneste veien til å bli heldigitale, er gjennom en automatisert datadreven og fullverdig kundeopplevelse som gjør det mulig for deg å levere.

— Alle disse teknologiene er her i dag. Forbrukerne forventer at dere gjør det. Alt dere trenger å gjøre er å sette i gang, sier Grønbech og legger til:

— Ikke vær en kalkun i november.

Noen av punktene som er verdt å ta med seg:

98% AV ØKONOMIEN PÅVIRKES AV DIGITALISERING:

— En rapport fra McKinsey tilsier at 98 prosent av vår økonomi i dag vil bli påvirket av digitalisering. Og det vil forandre en stor del av de jobbene vi har i årene som kommer. Merk dere at dette skjer nå, og det har skjedd lenge. De mest etterspurte jobbene som finnes nå, er jobber som ikke fantes for fem til ti år siden.

ANSETT TILPASNINGSDYKTIGE MENNESKER:

— Men hvordan bør man ansette? Man bør gå etter folk som er smarte, men som også er i stand til å tilpasse og forandre seg. Det er de verdiene vi må se etter når vi skal ansette de lederne som skal guide oss gjennom tiden som kommer. MÅ

NORSKE LEDERE MÅ FJERNE KOMPLEKSITETEN:

— Forandringen er drevet av følgende: En eksponentiell teknologisk utvikling som demokratiserer tilgangen til den, og gjør den universell tilgjengelig for alle bedrifter – Store og små. Slik at de kan tilpasse seg og bruke avansert teknologi for å styrke bedriften. Derfor tror jeg en toppleder må være i stand til å fjerne kompleksiteten, forenkle valgene og velge riktige trendene å satse på – og fokusere på det som virkelig gjelder.

75% AV ALLE HANDLER STARTER PÅ NETT:

— Hvis vi tar kundens reise fra søk til kjøp med i betraktningen. Vel vitende om at McKinsey sier at 75 prosent av alle handlene, selv om det er online eller offline, starter med et søk på nettet. Da bør det være enkelt å lage en plan for hele kundereisen.