Da Justin Timberlake skulle lansere sitt eget klesmerke på en messe i USA fikk Simen Staalnacke og de andre gründerne bak Moods of Norway et tips de aldri vil glemme.
Moods of Norway startet med tomme hender og en nachspiel-idé. Siden 2013 har de økt omsetningen fra 300.000 kr til litt over 300 millioner kr. På tross av både oppturer og nedturer har dette blitt en stor norsk suksesshistorie.
– Reisen vi har hatt har vært et eventyr. Moods of Norway er jo egentlig en nachspiel-idé. Så langt den beste, forteller en smilende Simen Staalnacke.
Han er én av tre gründere bak Moods of Norway.
Moods of Norway er godt kjent for å ha en leken bedriftskultur. Staalnacke mener dette er helt essensielt for å lykkes.
– Lekenhet har alltid vært veldig viktig for oss. Moods of Norway er skapt med hjertet. Vi har veldig troen på å leke oss frem til resultatene. Når man leker så får man også frigitt energi. Det er da de gode idéene kommer. Jeg tror at vi har hatt veldig god takhøyde på idéene, sier Simen Staalnacke.
Men en god idé holder ikke så lenge man ikke klarer å utføre den.
– En ting er å komme med idéer og komme på idéene, men det er gjennomføringen som er det aller viktigste. En idé er bare en idé før du gjør noe med den. Så vi har vært ganske flinke på gjennomføring på de lekne idéene våre og det er der slaget ofte står. Det å ha en uredd tilnærming til det man holder på med har gjort Moods til det de er. Vi utfordrer stereotypiene. Det er morsommere å gå på jobb når man har en leken tilnærming, sier han.
Han sammenlikner oppbyggingen av Moods of Norway med et rockeband.
– Når vi startet Moods of Norway bygget vi det opp som et rockeband. Det tror jeg er litt viktig. For et rockeband har alle sine oppgaver: man gjør man er best på, men sammen spiller man hverandre gode. Så rockeband-lederfilosofien er vi store fans av, sier han før han fortsetter:
– Når et godt rockeband sitter sammen og leker i studio kommer det plutselig en hit ut av det. Så det å sette det rette teamet sammen og de som skal leke sammen er viktig. Hvis man har med de riktige folkene, blir resultatet mye bedre.
Selv om mye har gått etter planen for Moods of Norway, gikk Moods med sitt første underskudd i 2014. Nedleggelse og oppsigelser ventet.
– Vi har vært gjennom en voldsom ryddeoperasjon. Moods har vokst i en enorm fart. Vi har vel egentlig aldri stoppet opp og kalibrert underveis. Vi så at vi hadde blitt veldig tunggrodde. Vi så det at USA-planene våre kostet masse penger og vi visste ikke hvor lang tid det ville ta. Så nå har vi egentlig gått tilbake og tatt tilbake styringen for å gjøre det vi kan best. Samtidig som vi bygger mye mindre og effektive team, sier han.
Simen Staalnacke er krystallklar på hvorfor han tror det gikk som det gjorde.
– Det var en stund der vi glemte å lytte til magefølelsen vår. Det er jo gründerne selv som kjenner bedriften best. Så kan man heller spørre om råd på det man selv ikke kan. Det å gå gjennom en opprydding er noe av det verste jeg har vært gjennom. På den annen side må man hele tiden prøve å justere og se i forhold til de rammene man har innenfor, sier han.
Derimot har gründerne bak Moods og Norway sett en enorm utvikling når det gjelder digitalisering og teknologi. Da er det viktig å følge med i timen.
– Nå har vi holdt på siden 2003. Vi har sett en enorm utvikling i teknologi. Før leverte vi til frittstående butikker rundt om i verden. Nå ser vi at de største butikkene vi leverer til er webbutikker. Verden har blitt mye mindre på grunn av internettet. Samtidig har internettet gjort at det er billigere å flytte seg fra A til B, sier han før han fortsetter:
– Det lille markedet vi hadde har blitt internasjonalt og alle kan velge og vrake i øverste hylle. Det har aldri vært så viktig å følge med i timen. Man vet ikke helt hva som skjer. Det eneste vi vet er at det kommer til å gå fortere. Da er det viktig er å følge med i timen og gi beskjeder som er krystallklare, sier Staalnacke.
Ifølge Staalnacke har digitaliseringen gjort at det aldri har vært viktigere å være interessant.
– Det var litt morsomt. Jeg husker første gang vi var i USA på en messe. Da skulle Justin Timberlake lansere sitt eget klesmerke: Rust. Vi kom tre karer i helt crazy cocktaildresser, så spurte vi han: ”Justin. Har du et godt tips for tre gründere fra Norge som skal lykkes på det internasjonale klesmarkedet?”. Så sa han: ”Yes I do. Never be boring!”. Jeg tror aldri det har vært viktigere å være interessant enn nå. Alt skjer samtidig. Alt skjer fort. Hvis man er autentisk, hvis man er interessant og hvis man greier å fokusere på de beskjedene man vil ha gjennom så vil man lykkes, avslutter han.