Petter Stordalen er en av Norges mest profilerte næringslivsledere. Under vårt webinar i mai delte han sine hemmeligheter om hvordan du kan skape bedre business.
Som 24-åring ble Petter Stordalen Norges yngste senterleder. Da var han med på å få Steen og Strøm fra å være et konkursbo til å bli en av Skandinavias største kjøpesenterkjeder. Siden den gang har han bygget opp Nordic Choice Hotels fra å være to hoteller til 190.
Men hvordan klarte Stordalen å lykkes? Her er hans tips til hvordan du kan skape en bedre business.
Det er vel ingen hemmelighet at Stordalen begynte karrieren sin som jordbærselger i Porsgrunn. For det var faktisk i denne jobben at han lærte noe av det viktigste innen business. For konkurransen var hard.
– Jeg var en jævel på å selge jordbær, fortalte Stordalen under webinaret.
Da de andre sto med store boder og campingvogner, solgte han jordbær bak et enkelt bord. Etter å ha klaget til faren over forholdene lå han i sengen og tenkte.
– Den natten kom faren min inn til meg og sa: «Petter, jeg skal lære deg én ting; selg de bærene du har – for det er de eneste bærene du kan selge».
Og det er dette han senere har kalt jordbærfilosofien.
– Det handler om å bruke energi på egen business, ikke hva alle andre driver med. Det kan du ikke gjøre noe med uansett.
Dette mener Petter er en av hans viktigste grunner til at han har hatt suksess.
«Jeg var en jævel på å selge jordbær» – Petter Stordalen
– Ideer blir først interessante når du gjør noe med dem, først når du prøver, sier han.
Stordalen forteller at han har møtt mange personer som er engstelige for at de ikke er kreative nok. Her er hans råd til dem:
– Jeg har en kompis som er musiker. Jeg spurte han om hvordan han klarer å skrive musikk. Kompisen så rart på meg og sa; jeg bare prøver. Det er så banalt at det nesten er komisk, likevel skjønte jeg at han hadde rett.
Stordalen forteller videre at det alltid er geniale ideer som treffer en person med lav eller ingen gjennomføringskraft. Han ber deg tenke på alt verden har gått glipp av fordi noen har gitt opp eller ikke har hatt motet til å gjennomføre.
– Å perfeksjonere ideen din gjør du etter hvert. 80 prosent er ofte mer enn godt nok. I begynnelsen trenger du bare én riktig ting, forteller næringslivslederen før han går videre til neste punkt.
Muligheter er som alt annet i livet; sjansene øker hvis du leter etter dem.
– Hva er det de som ikke er opptatt av å se etter muligheter driver med? De fokuserer på problemene. Det å være problemfokusert pleier jeg å oppsummere med KMM: Kos Med Misnøye.
«Det å være problemfokusert pleier jeg å oppsummere med KMM: Kos Med Misnøye». – Petter Stordalen
Til slutt forsto Stordalen at også han måtte slutte å mentalt grave seg ned i problemer. Det handler om å ha rett mental innstilling. Selv om han er privilegert finnes det nok av grunner til å miste nattesøvnen forklarer han.
– Jeg har åtte milliarder i gjeld, 5300 rom under bygging og to av mine konkurrenter er børsnoterte. Det betyr at de får nesten uendelig med penger, forteller Stordalen.
Rett mental innstilling, RMI, handler om å ikke bruke energi på det man ikke får gjort noe med. Markedet får jeg for eksempel ikke gjort noe med. Jeg får hvert fall ikke gjort noe med oljeprisen, forteller han.
Og hvis Stordalen har et problem han ikke får gjort noe med, legger han det mentalt i en skuff. Hvis han har et problem han kan gjøre noe med, nøler han ikke med å gjøre noe med det umiddelbart.
– Det er den eneste måten du kan gjøre bedriften og hodet ditt ryddig, forklarer han.
Målet med en forhandling er annerledes enn du muligens tenker deg, sier han. Målet til Stordalen er nemlig å få to vinnere.
– I noen forhandlinger går ikke å ha to vinnere. Og da må du sørge for, og nå ber jeg deg lytte, at vinneren ikke er deg, fortalte Stordalen under webinaret.
– Jeg skal illustrere det med et eksempel. Jeg hadde lenge forhandlet med en relativt ung og ambisiøs mann om oppkjøp av noen eiendommer. Prisen var etter lange forhandlet presset ned til 300.000.000. Jeg hadde ikke selv vært involvert i forhandlingene, men en kveld måtte jeg ringe han.
Stordalen forklarer videre at han ringte og roste personen med forhandlingen før han spurte om han kunne få syv millioner i avslag.
– Han rykket ikke på tilbudet. Jeg fortsatte å prute ned til fem. Han sto på sitt, sier han.
Til slutt gikk den unge mannen med på å gi én million i avslag.
– Han var såpass ung at han sikkert ringte foreldrene sine eller kjæresten og hoverte om at han bare hadde gitt meg én million i avslag. Men det var bare jeg som hadde spart én million på den telefonsamtalen.
Ledere som ikke kjenner sine egne begrensninger tror de kan samtlige oppgaver i selskapet bedre enn de som faktisk er ansatt for å utføre dem. Dette har ganske mange negative konsekvenser.
«Det kaller jeg kondomledelse: når du trer strukturer og modeller over hodet på de ansatte og forteller hvordan oppgaver helt eksakt skal utføres». – Petter Stordalen
– For det første så blir resultatet mye dårligere men også kulturen i selskapet blir dårlig. De ansatte får ikke rom til å løse oppgaven. Da tar du fra dem mestringsfølelsen. Da gir mange opp og de blir bare mottakere. Det kaller jeg kondomledelse; å tre strukturer og modeller over hodet på de ansatte og fortelle dem hvordan oppgaver helt eksakt skal utføres. I Choice gir vi de ansatte målet, ikke hvordan de skal løse problemet. Vet du hvorfor, blir hvordan så mye lettere. Det gjør at de ansatte blir utfordret og tvinger dem til å ta ansvar for sine egne ansvarsoppgaver.
Ansvar er ikke noe du får, det er noe du tar, forklarer næringslivslederen. Han bemerker at denne metodikken også skaper kreativitet der hvert hotell kommer opp med sine egne løsninger og tiltak for å løse et problem.
«Vet du hvorfor, blir hvordan mye lettere». – Petter Stordalen
– Da er det viktig at det er rom for å feile og utforske. Du kan ikke oppfordre til annerledeshet og irettesette en ansatt som prøver å gjøre nye ting. Du må fjerne det detaljorienterte nesegrevet ditt og gi de ansatte rom til å løse sine egne arbeidsoppgaver, sier han.
Da får du ikke bare et sett med arbeidshender tilbake. Du får også hjertet og hodet, forteller den engasjerte hotelleieren.
Sats på det som er unikt med deg, oppfordrer Stordalen.
– Hva er det du har, som er spesielt og hva er det du elsker å drive med? Ta dine styrker og gjør det beste ut av det.
– Er du glad i å lage mat, kan du starte en restaurant. Sørg for at ditt talent blir benyttet. De fleste jeg vet om som er gode til å lage mat, starter på kjøkkenet. De ender med å bruke all tiden på å administrere, organisere timelister, vaktlister og er med på å føre regnskap. Gjør heller det du trives med.
Selv om Stordalen eier 190 hoteller, så er han ikke så flink på hotelldrift, ifølge han selv. Det finnes mange andre i Choice som er dyktige på akkurat det.
– Jeg er flink til andre ting som har vært viktig for vår suksess. For eksempel å bygge kultur og lande dealer, men det å drive hotell var det andre i Choice som gjorde.
– Jeg mestret egentlig ingenting av det man bør mestre som barn. Men jeg mestret butikkdrift. Jeg var den av søsknene mine som jobbet mest i butikken sammen med faren min. Det ble derfor slik at jeg skulle overta butikken.
Først gikk Stordalen på kjøpemannsinstituttet hvor du lærer å bli butikksjef før han returnerte til butikken.
– Jeg lærte mye på skolen. Da jeg kom tilbake året etter kom jeg med mange ideer. Hvordan kunne vi bedre driften av butikken? Jeg foreslo blant annet at vi skulle begynne med strekkoder for å effektivisere lagerkontrollen.
– Men han var generelt ikke åpne for nye ideer, forteller Stordalen om faren. Hverken nye tanker eller ny teknologi. Han satt meg heller til å gjøre de arbeidsoppgavene jeg gjorde før jeg begynte å studere. Plukke søppel, sope, tråkke i containeren.
Farens vegring mot å tilpasse seg fikk Stordalen til å tvile på om han kom til å trives i butikken. Til slutt fortalte Petter det til faren og han ble veldig skuffet.
– Det koster å gå sine egne veier. Men etter hvert som jeg har blitt eldre har jeg blitt sikrere og sikrere på dette: Vi slutter for sjeldent. Har du en sjef du ikke kommer over med? Si opp! Har du et arbeidsmiljø du ikke liker? Si opp! Har du en gründeridé du gjerne vil gi en sjanse? Si opp!
«Det er tøft å satse. Det er derfor så få gjør det. Og det skal vi være takknemlige for. Det gjør det lettere for oss som tørr». – Petter Stordalen
Han forteller at verden er full av muligheter og hvis du ikke er fornøyd med situasjonen er det ingen vits å sitte og klage. Du kan faktisk gjør noe med det, sier Stordalen.
– Du kan si opp, bryte med andre sine forventninger. Funker ikke gründerideen kan du finne en annen. Livet er for kort til å ta til takke med dårlige sjefer, dårlige miljøer, dårlige kulturer og angre på alle de mulighetene du takket nei til. Det er tøft å satse. Det er derfor så få gjør det. Og det skal vi være takknemlige for. Det gjør det lettere for oss som tørr.
Artikkelen er basert på et webinar Stordalen hadde med Oslo Business Forum i mai.