Vil hjelpe det norske næringslivet med å skape et mer konkurransekraftig Norge

Det digitale og det fysiske smelter sammen og Industri 4.0 banker på døren. Hvordan kan ledere i norske selskaper og organisasjoner styrke konkurransekraften også i fremtiden? Det skal Oslo Business Forum hjelpe norske næringslivsledere med.

I perioden 1986 – 2016 hadde 8 av de 10 største selskapene på Oslo Børs forsvunnet – på bare 30 år. De var enten blitt kjøpt opp eller gått konkurs. Det skrev siviløkonom og porteføljeforvalter Kjetil Melkevik i en kommentar i E24 i 2016.

Men hvordan kan næringslivet bygge selskaper som er rustet i møtet med industri 4.0 og den digitale transformasjonen?

– De siste to årene har vi snakket med flere hundre næringslivsledere, gründere og opinionsledere for å finne ut av hvilke utfordringer de står overfor, sier daglig leder i Oslo Business Forum, Christoffer Omberg.

Resultatet var tydelig –  alle hadde de samme utfordringene: Hvordan kan vi implementere ny teknologi i organisasjonen vår på best mulig måte? Hvordan kan vi legge de rette strategiene? Og hvordan kan vi identifisere morgendagens forretningsmodell for å skape en bærekraftig fremtid for organisasjonen?

– Disse utfordringene resulterte i temaet «The Future of Technology and Sustainability» med undertittelen «Scandinavia 4.0: The Nordic path towards the new economy», sier Omberg, før han legger til:

– Vi ønsker å hjelpe det norske næringslivet med å skape bærekraftige forretningsmodeller, slik at de kan danne et konkurransekraftig grunnlag i tiden som kommer. Den 26. september vil kunne være et viktig startskudd for selskaper som ønsker å sette i gang med endringer. For organisasjoner som allerede er i gang, vil konferansen inneholde mange gode tips og råd for å kunne øke innovasjonshastigheten.

Nytt under høstkonferansen er blant annet et nytt og forbedret opplevelsessenter, «roundtables» og «workshops» som du kan lese mer om lenger ned i artikkelen.

Flere foredragsholdere er allerede booket

Selv om bare en brøkdel av foredragsholderne er på plass holder teamet bak Oslo Business Forum på med å lande en rekke spennende internasjonale foredragsholdere som lanseres de neste månedene.

Likevel er en rekke dyktige foredragsholdere allerede på plass:

  • Andrew McAfee (MIT-professor)
  • Dr. Chris Kutarna (Oxford Univeristy)
  • Mike Walsh (fremtidsfuturist, CEO Tomorrow)
  • Hege Skyseth (Kongsberg Gruppen)
  • Sveinung Jørgensen (NHH-professor)
  • Lars Jacob Pedersen (NHH-professor)
  • Lauga Oskarsdottir (Startuplab)
  • Rolf Assev (Startuplab)
  • Bjørn Haugland (DNV)
  • Thina Saltvedt (Nordea)

– Foredragsholderne vil komme med verdifull innsikt til hvordan organisasjonen din kan skape bærekraftige forretningsmodeller. I tillegg vil de snakke om hvordan man kan ta i bruk mulighetene som dukker opp med den «nye» teknologien.

Hva er nytt på konferansen «The Future of Technology and Sustainability»?

Konferansen i The Qube ble en braksuksess med flere internasjonale foredragsholdere som Garry Kasparov, Randi Zuckerberg, Abigail Posner og Rachel Botsman.

– Vi sparer ikke på kruttet til vår neste konferanse heller. Vi er allerede i dialog med flere internasjonale foredragsholdere i verdensklasse som vi ikke har landet ennå. I tillegg avholder vi konferansen på X Meeting Point som en del av Oslo Innovation Week, sier prosjektleder i Oslo Business Forum, Andreas Kustås.

I tillegg til et nytt og forbedret opplevelsessenter med flere spennende selskaper og startups, og tre scener hvor deltakerne kan lære av norske og internasjonale foredragsholdere, er det to splitter nye konsepter som kan oppleves den 26. september.

– Deltakerne kan få delta i diskusjoner på inntil ti personer om ulike temaer rundt oppsatte «Roundtables». I tillegg setter vi i gang workshops som man kan melde seg på med ulike problemstillinger som skal løses, sier Kustås, før han legger til:

– Disse to konseptene er splitter nye, og vi håper de blir tatt godt imot av deltakerne våre. Her vil deltakerne kunne møte hverandre, bygge nettverk og diskutere relevante emner med foredragsholderne.

X Meeting Point er et sømløst univers på 20.000 kvadratmeter som består av Norges aller første Marriott hotell – den trendy og nye kjeden, Moxy som brer seg raskt utover i de store byene i Europa. Sammen med et nytt skandinavisk restaurantkonsept, GåRD Nordic Kitchen, store messe- og eventhaller, samt et kurs- og konferansesenter med 32 designede kursrom, er dette opplevelsesuniverset som skapt til kreativitet og muligheter.