#16 Martin Schütt: Hvordan bygge en tjeneste som markedet vil ha?

Askeladden & Co har blitt omtalt som en oppstartsmaskin og har blitt møtt med tvil i bransjene de har gått inn i. Hvordan klarer de gang på gang å skape selskaper som leverer tjenester markedet vil ha?

- Oppstartsmaskin er ikke mitt favorittord, sier Martin Schütt, som selv har vært med fra startgropen i Askeladden & Co.

- Det bærer preg av en voldsom standardisering og at man spyr ut prosjekter, legger Martin til.

DSC01332



12 selskaper i drift – 12 på gang
I episode 16 av All In med Oslo Business Forum får vi vite mer om Askeladden & Cos reise. De har gjort seg bemerket de siste årene, særlig grunnet stor suksess med selskaper som Cutters, Dr. Dropin, Squeeze og Verd, for å nevne noen av de 12 konseptene de har investert i eller startet.

Et fellestrekk for flere av selskapene de har startet, er at de har lyktes med å tilgjengeliggjøre tjenester på en enklere og billigere måte for forbrukerne.

For noen år siden var det de seks gründerne bak Askeladden – med Matin som eneste fulltidsansatte – som drev markedsarbeidet, da etter hvert veletablerte Dr. Dropin ble lansert. Nå er det 40 ansatte i Askeladden. De har satt 12 selskaper i drift, og ytterligere 12 er på gang.

- Vi prøver kontinuerlig å finne bransjer hvor vi kan utgjøre en positiv forskjell for kunden, tjene penger og bygge noe som blir veldig svært, forklarer Martin.

DSC01589

De fire innovasjonsmytene

I løpet av en drøy halvtime forteller Martin Schütt om selskapets 100-dagersplaner, om innovasjon og forretningsutvikling og om de kritiske røstene man møter når man kommer med nye ideer inn i bransjer preget av bedrifter med etablerte rammer.

- Det er mange som klør seg i hodet, sier Askeladden-gründeren om etablerte bransjefolk som ikke har hatt troen på at det å levere kvalitet kan gjøres på flere måter enn de velkjente.

- Det er en myte der ute som smitter over på Askeladden: For å gjøre ting mer effektivt eller billigere, så må det gå utover de ansatte. Det er helt feil, mener Martin.

Vi blir også geleidet gjennom det Martin kaller «De fire innovasjonsmytene», hvor vi også får høre om 49 leger som ikke hadde troen, om altfor omfangsrike menyer og farene ved å gro fast i en bransje for lenge.

- Ta på alvor verdien av folk som ikke har peiling på den bransjen, er et av Martins råd.


I denne podkastepisoden kan du blant annet høre mer om:

  • Hvilke av selskapene som økte omsetningen i fra 2019 til 2020
  • Hva som er nøkkelen til å skape et produkt som markedet vil ha
  • Hva som er hovedgrunnen til at start-ups feiler
  • Og, for å bruke Martins egne ord, hvordan kan man betale veldig høy husleie, betale veldig god lønn, ta halv pris av øvrige tilbydere i bransjen og samtidig tjene mer penger?



Lytt til podkasten her:


Episoden kan du høre overalt der du hører podkast, på Spotify, iTunes eller i spilleren ovenfor. Husk å abonnere for å få kommende episoder rett inn i spilleren din.

Tusen takk til programleder Tor Haugnes og vår samarbeidspartner All In.

Abonner på podkasten her:

Listen-on-Spotify-badge-button
US_UK_Apple_Podcasts_Listen_Badge_RGB