- For meg er integritet det viktigste et menneske, men også et selskap, kan ha. Og det er det jeg jobber med
Slik oppsummerer Anniken Fjelberg sitt arbeid i ukens episode av All In med Oslo Business Forum. I 25 år har hun – på ulike måter – jobbet med selskapers identitet. Det handler ikke bare den ytre poleringen av en merkevare før den møter verden, men en dyptgående bevisstgjøring av et selskaps verdier, deres visjoner og kultur.
- Det er på en måte bedriftspsykologi på brandingnivå, forklarer Anniken, som startet og nå driver IDENTIO, hvor hun blant annet jobber med strategiske prosesser, og det å definere, implementere og kommunisere en identitet.
I praten med Tor Haugnes får vi vite mer om hennes 17 (eller er det 170?) ulike roller, hva som skjulte seg bak en merkevarebygget fasade i mange selskaper på 90-tallet og vi får høre Anniken og Tors tanker om Oslo Business Forums Online Bootcamp – som ble arrangert forrige uke.
Der var Anniken konferansier og moderator for arrangementet, som trakk over 3500 deltakere fra 57 land. Seth Godins prat om skapervilje, Lisa Bodels verktøy for å gjøre ting enkelt og den direkte dialogen mellom Gary Hammel og Paul Polman er oppe til diskusjon i ukens episode.
- Ledelse er lik endringsledelse
Videre deler Anniken sjenerøst av sin lange erfaring hvor hun har jobbet med mange ulike selskaper i et bredt spekter av bransjer.
Hun understreker at det å lede i dag, er noe helt annet enn tidligere.
- Før snakket man om endringsledelse som prosesser som startet og sluttet. Men nå vet jo alle at endringsledelse er status quo. Ledelse er lik endringsledelse, så det betyr at du som leder i dag må evne å lede flere kulturer på likt, sier IDENTIO-gründeren, som mener at det til enhver tid vil være minst to kulturer i store selskaper: En gammel og en ny.
Videre har man det hun definerer som «front runners», som samtidig som de går i front, skaper, tester og tør, må bli ledet i riktig retning.
- De må ha en helt tydelig løypemelding, og de må få lov til å løpe litt selv. Og så blir det nok din jobb som leder å sørge for at resten følger etter, og at det ikke er for mye friksjon. Slik at strekket i laget ikke blir for stort.
- Hver eneste må «walk the talk»
Det blir også tid til en god prat om det å definere hvem man er som merkevare. Dette er en integritetsøvelse, mener Anniken, som i episoden går gjennom en øvelse hun gjør med gründere: Det å skape en identitetsplattform.
- Det handler om å bidra til at selskaper, store som små, for det første vet hvem de er og sjekker ut at organisasjonen er med på det laget. Og deretter går i takt med seg selv eksternt, og har en eller annen revisjon på integritet.
Anniken blir også utfordret av Tor til å svare på det filosofiske spørsmålet om hva eller hvem som skal bringe verden fremover.
- Det som bringer oss fremover, er vår menneskelighet. Jeg er veldig glad i det som gjør oss til mennesker. Det som ikke er perfekt. Det er også det som skaper nye ting, det som ikke er forutsigbart eller følger en eller annen form for lineær algoritme. Og er summen av noe som har skjedd før, men som oppstår fordi vi har følelser og er uforutsigbare – på godt og vondt, svarer Anniken Fjelberg.
I denne episoden kan du høre diskusjoner rundt spørsmål som:
Lytt til podkasten her:
Episoden kan du høre overalt der du hører podkast, på Spotify, iTunes eller i spilleren ovenfor. Husk å abonnere for å få kommende episoder rett inn i spilleren din.
Tusen takk til programleder Tor Haugnes og vår samarbeidspartner All In.