#02 Mette Hopsdal: Hvordan lykkes med økt fleksibilitet?

Da korona-pandemien kom og tvang hundretusenvis av arbeidstakere til hjemmekontoret, fikk de fleste bedrifter et mer bevisst forhold til begreper som hjemmekontor, tillit, fleksibilitet, selvledelse og fjernledelse.

Dagens gjest Mette Hopsdal og hennes arbeidsgiver Ice Norge, hadde allerede flere års erfaring med dette. I desember 2017 gjennomførte de en flytting til nye, større lokaler og la samtidig om arbeidsmetodikken gjennom å kutte i kjernetiden og la de ansatte få fleksibilitet til å jobbe hvor og hvordan de selv ønsket.

Mange selskaper opplevde i starten av korona-pandemien at det fungerte bra med hjemmekontor. Så bra at Telenor-sjef Sigve Brekke i starten av juni ga beskjed til alle ansatte om at de framover kunne jobbe hvor de ville og ikke trengte å møte fysisk på arbeidsplassen.

Vi er mange som har vent oss til å jobbe hjemmefra, med større fleksibilitet og og opplevd produktivitet. Men det gjelder ikke alle. Mange savner både kolleger og møteplassene som korona-pandemien midlertidig har fratatt oss. Dessuten rapporteres det om stadig flere slitasje meldinger, psykiske utfordringer med hjemmekontor-tilværelsen samt at produktivitets tallene spriker.

Jeg ønsker ikke at dette skal bli nok en hjemmekontor vs kontor-debatt, men å prøve og finne ut;

1) Er fleksibilitet og hjemmekontor den nye normalen? Hvis ja; har hvordan lykkes med dette?
2) Er frihet under ansvar og få tradisjonelle rammer noe som passer for alle?
3) Hvordan måler og sikrer ICE at alle ansatte bidrar til å oppnå selskapets mål?

Lytt til podkasten her:


Likte du denne podkasten? Følg oss gjerne på Spotify, iTunes eller der du lytter til podkaster og gi oss en tilbakemelding. Det hadde vi satt utrolig stor pris på.

Tusen takk til programleder Tor Haugnes og vår samarbeidspartner All In.