- Det er noen år siden de banket på kontordøren min på BI, og lurte på om jeg ville høre om en forretningsmulighet av de sjeldne.
Slik innleder Tor Haugnes, programleder i All In med Oslo Business Forum, praten med Christoffer Omberg og Marius Røed Wang, som sammen startet Oslo Business Forum for fem år siden. Haugnes var læreren til de to på BI, der det hele i sin tid startet.
I denne episoden hører vi om hvordan pandemi-året har vært for en bedrift som lever av konferanser, hvilken posisjon de ønsker å ha innen 2025, hvordan glede over en baguette på konferanse kan tolkes og hvorfor Roald Amundsen brukes som referansepunkt.
90 prosent av inntektene fra fysiske konferanser
De fleste kjenner seg igjen i kontrasten som beskrives fra februar 2020 til midten av mars samme år. For Oslo Business Forum var den brå og brutal, der de ved utgangen av februar i fjor lå an til et rekordår:
- Over 1600 billetter var allerede solgt til konferansen i september,
- omsetning på 18 millioner var kun en million bak resultatet for 2019 setter under ett, og
- på kick off i Helsinki satt de med 14 heltidsansatte med planer om å ansette ytterligere fire.
Så smalt det. Og hva gjør man om 90 prosent av inntektene kommer fra fysiske konferanser i et år som 2020?
Christoffer var lenge mer optimistisk enn sine omgivelser.
- I midten av mars var det mange som tok kontakt og hørte «Hvordan går det med dere?» og «Hvordan kommer dette til å påvirke Oslo Business Forum?». Da husker jeg at jeg sa til alle at det kom til å gå kjempebra, så lenge vi fikk arrangert konferansen i september.
Konferansen i september ble naturlig nok ikke helt som planlagt, og vi får høre mer om hvordan Oslo Business Forum jobbet for å omstille, snu seg rundt og lære hvordan et fysisk produkt kunne løftes over i den digitale verdenen.
Må være litt mer som Roald Amundsen
Én av tingene de har lært, ikke bare det siste året, men i løpet av de fem årene med Oslo Business Forum, er at det kan lønne seg kun å ha en tanke i hodet om gangen.
Marius viser til et eksempel fra Morten Hansen, som var gjest i episode 13 av podkasten.
- Det eksempelet han brukte som inspirerte meg veldig, var det med Roald Amundsen og Robert Scott og kappløpet til Sydpolen, innleder Marius.
Der Scott brukte alt fra dieseldrevne motorsleder, 17 ponnier og over 30 hunder for å nå målet først, valgte Amundsen en langt enklere løsning: Han benyttet seg kun av hunder – og kom først.
- Historisk har nok Oslo Business Forum vært mer Robert Scott, som har drevet med mye forskjellig, konkluderer Marius.
Tor Haugnes er også opptatt av dette – det at Oslo Business Forum har hatt mange tanker i hodet samtidig.
- Det er nok både vår største styrke og vår største svakhet, at vi er ekstremt fleksible i det vi gjør. En av tingene vi har i strategien vår, er at vi må gjøre færre ting og gjøre de tingene skikkelig, skikkelig bra, sier Christoffer.
I denne episoden kan du lære mer om:
- Hvorfor Johannes Høsflot Klæbo ble dratt frem som eksempel til etterfølgelse på et morgenmøte
- Hvordan de har jobbet for å skape verdi for billettkjøpere og samarbeidspartnere
- Og: Hva gjør de to egentlig de 364 dagene i året hvor det ikke arrangeres konferanse?
Lytt til podkasten her:
Episoden kan du høre overalt der du hører podkast, på Spotify, iTunes eller i spilleren ovenfor. Husk å abonnere for å få kommende episoder rett inn i spilleren din.
Tusen takk til programleder Tor Haugnes og vår samarbeidspartner All In.