- Videokonferanser og videoplattformer har jo eksistert i mange år, men ingen har brukt det. Vi ble sjokkdigitalisert hele bøtteballetten, sier Eirik Norman Hansen, gjest i episode 21 av podkasten All In med Oslo Business Forum.
Konseptet han prater om faller inn under begrepet hyperadopsjon, hvor man ser verdien av noe, for så å ta det i bruk i et stort omfang og i et stort tempo. Hyperadopsjon, ekspressvidereutvikling og sjokkdigitalisering er uttrykk vi blir introdusert for i denne praten, samt andre spennende tanker servert av den syklende siviløkonomen og urokkelige teknologioptimisten, Eirik Norman Hansen.
Vi får blant annet et innblikk i hva som er viktig når man skal lykkes med innovasjon internt i bedrifter. Eirik forteller om hans intraprenørsskapsarbeid i Amesto Marketing, som er et resultat av en satsing på intern innovasjon i selskapet.
Amerikansk arbeidstid og ledige formiddagstimer
I tillegg får vi høre om de hektiske ukene i fjor vår. Noen uker før 12. mars hadde Eirik takket nei til et konsulentoppdrag grunnet en full kalender. Da alt ble snudd på hodet i midten av mars, og kalenderen gikk fra å være full til tom, åpnet allikevel muligheten seg for å takke ja til konsulentoppdraget hos Hoylu.
- Det som også var litt flaks med det, var at hovedtyngden av det selskapet sitter i USA, så da begynte den amerikanske arbeidstiden min i 14-15-tiden på ettermiddagen. Det gjorde at jeg hadde hele formiddagen til å gjøre andre ting.
Eirik brukte døgnets ledige formiddagstimer til å ta sats inn i den digitale foredragsverdenen.
- Når vi kom ut av sommerferien og ut i august, så måtte jeg trappe ned konsulentoppdraget, for da kom det et lass med digitale oppdrag.
Tut, kjør og kjeft fra favorittsjefen
I tråd med sin egen «Tut og kjør»-tankegang, lyktes Eirik med en rask omstilling fra fysiske til digitale foredrag. Akkurat begrepet «Tut og kjør» leder samtalen over i at teknologioptimisten kanskje fremstiller seg som enklere innrettet enn hva faktum egentlig er.
- Men det som har vært min greie og vært viktig for meg, er at jeg må få 100 prosent tenning på noe, for å gidde å ta noe videre.
I tillegg får vi i en innholdsrik episode høre om veltende kaffekopper, hva folk i lederposisjoner må gjøre nå, verdien av nysgjerrighet og endringen i betalingsviljen for digitale foredrag.
Etter å ha hørt denne episoden, har du kanskje lært mer om:
Lytt til podkasten her:
Episoden kan du høre overalt der du hører podkast, på Spotify, iTunes eller i spilleren ovenfor. Husk å abonnere for å få kommende episoder rett inn i spilleren din.
Tusen takk til programleder Tor Haugnes og vår samarbeidspartner All In.