#23 Ståle Risa: Til himmels med forretningssystemer i skyen

- Den største biten er å tørre å stå for noen av de valgene man skal gjøre. Ja, kunden vet best og alt det der, ja, de gjør ofte det, men det er ikke alltid innovasjonsdrivende og bare snakke med kunder, sier Ståle Risa, før han viser til et eksempel fra Henry Ford:

- Hadde han bare hørt på kundene, hadde de fått en raskere hest, men de fikk en bil.

Ståle Risa er CEO i 24SevenOffice, som har hovedkontorer i Oslo, Stockholm og New York, og leverer skybaserte løsninger til over 62 500 selskaper.

Webbaserte regnskapssystem, CRM-system, prosjektstyringssystem og timeføringssystem – en hel bedrifts administrasjon leveres i skyen.

I episode 23 av All In med Oslo Business Forum, snakker Ståle med programleder Tor Haugnes om ny teknologi som fort blir gammel, verdien av innovasjon og automatisering og nytten av å ha både teknologioptimister og -bremser i en virksomhet.

DSC01837

- Hjelper ikke om 100 000 bremser

24SevenOffice er tydelig innovasjonsdrevet og fremoverrettet. Men kan ikke akkurat det, det å være innovativ og nyskapende, være litt vanskelig når kundene er regnskapsfolk, undrer Tor. Har 24SevenOffice en slags utrulling hvor de tester nye tjenester på noen kunder som er mer åpne for endring enn andre?

- Ja, det har vi. Vi har betaprogrammer og noen som er veldig fremoverlente som vi tester på først, sier Ståle, men legger raskt til:

- Du må ikke teste for mye på dem heller, for de løper så langt foran de andre. Så hvis du bare tester på de tre mest fremoverlente, så er de enige med oss, men det hjelper jo ikke det om det står 100 000 andre og bremser i andre enden.

Det har vært mer gass enn brems i løpet av de snart 20 årene Risa har jobbet i virksomheten som ble startet av Stian Rustad i 1997.

DSC01240

 

15 millioner timer arbeid spart

Men hva om alt i en prosess rundt for eksempel regnskap blir automatisert? Vil det noensinne være mulig å få til?

- Om du automatiserer halvparten, så er det mange færre mennesker som trenger å gå inn å gjøre noe. Men du tilfører verdi allikevel. Og da må man endre på forretningsmodellen, prisingsmodellen og ting langs veien fordi markedet endrer seg, sier Ståle, som har sett selskapet sette i gang et automatiseringsprosjekt, hvor rundt 90 prosent av bokføringsprosessen er automatisert.

Ståle viser også en undersøkelse som viser at det går drøyt 400 millioner fakturaer inn og ut av Norge årlig.

- La oss si at halvparten av de er inngående fakturaer. Og så tar det fem minutter per faktura, så blir jo det helt enorme summer. Ved å automatisere 90 prosent, så sparer man 15-16 millioner timer hvert år på det å håndtere inngående fakturaer. Det er nesten 10 000 årsverk, sier CEO-en, som har en svensk kunde i porteføljen som har oppgitt å ha spart 25 000 timer årlig grunnet automatisering i disse prosessene.

Vi får også høre mer om hvordan 24SevenOffice har greid seg gjennom pandemien, om balansegangen mellom å lytte til kunders ønsker og ha troen på det man selv driver med og om responstiden på 24 timer da tall ble kontrollsjekket i Myanmar.

I tillegg får du i denne podkastepisoden svar på:

  • Hvem prater du med først – gassen eller bremsen?
  • Hva slags metodikk og nøkkelord jobber 24SevenOffice ut fra?
  • Hvorfor har det å være bransjeuavhengig vært en fordel det siste året?

Lytt til podkasten her:


Episoden kan du høre overalt der du hører podkast, på Spotify, iTunes eller i spilleren ovenfor. Husk å abonnere for å få kommende episoder rett inn i spilleren din.

Tusen takk til programleder Tor Haugnes og vår samarbeidspartner All In.

Abonner på podkasten her:

Listen-on-Spotify-badge-button
US_UK_Apple_Podcasts_Listen_Badge_RGB