- Hvis man ikke er bevisst, har man en tendens til å rekruttere mennesker som er like seg selv. Så du bør sørge for at du faktisk går etter mennesker som komplementerer deg og som ikke er lik deg selv, sier Merete Hverven i episode 25 av podkasten All In med Oslo Business Forum.
Merete ble konsernsjef i Visma i 2020, etter å ha vært HR-direktør i selskapet, som nå har over 13 000 ansatte, siden 2013.
I denne episoden prater hun blant mye annet om det å identifisere en bedriftskultur og hva det er verdifullt å måle internt i egen virksomhet.
Den usynlige tusjen
En viktig del av Vismas sterke utvikling, er at de har lyktes med svært mange oppkjøp. Det er imidlertid flere parametere enn de tradisjonelle KPI-ene som er nyttig å ha kontroll på før et oppkjøp gjennomføres.
- Det er slik at når man kjøper selskaper, så handler det også om å kjøpe riktig kultur, riktig mennesker, som vil passe med det vi gjør og det vi står for i Visma, sier Merete, som beskriver bedriftskultur på følgende måte:
- Det er holdninger, det er normer, det er verdier som er skrevet på veggene med usynlig tusj. Og det å kjenne etter hva som er skrevet på veggene med usynlig tusj, og hva som gjør at menneskene i den organisasjonen kommer på jobb hver eneste og har lyst til å gi full gass, eller egentlig bare er der for å få timene til å gå, det er helt avgjørende for verdiskapingen.
Komplementære team
I tillegg til å lære mer om hvordan man leser det som er skrevet på veggen med usynlig tusj, får vi gjennom praten med Merete innsikt i hvordan Visma jobber med å måle stemningen internt.
- I tillegg til å måle engasjementet til hver ansatt hver måned, har vi også en lederskapsindeks. Det er spesifikke spørsmål som går direkte på om man har en leder som er god, enkelt fortalt, sier Merete, som selv var med på å innføre denne interne undersøkelsen i starten av sin Visma-karriere.
- Der er vi veldig stolte av at vi er blant topp ti prosent på lederskapsindeksen, og så følger vi veldig nøye med om vi har ledere med en rød score. Da må vi se hva som ikke fungerer, sier Visma-sjefen, som påpeker at ledelse ikke er en popularitetskonkurranse, og at tøffe beslutninger kan føre til en lavere anseelse internt i en periode.
Men rød score over tid – det går ikke, mener Merete, som også påpeker at medarbeidere følger ledere mer enn de følger selskaper.
- Så hvis en veldig talentfull leder slutter i selskapet, kan jeg være veldig bekymret for at det følger med en liten skokk av medarbeidere.
I tillegg kan du høre om organismen, ikke organisasjonen, Visma, om det å være lettbent og det å gjøre feil i tech-bransjen og om Meretes «super power» - det å sette sammen team som passer sammen.
Hør mer om hvordan:
- Hvordan tiltrekke og beholder de beste ansatte?
- Hva er de viktigste tiltakene man kan gjøre for å bygge en sterk bedriftskultur?
- Hvordan sørger man for å ha de riktige folkene på de riktige stedene?
Lytt til podkasten her:
Episoden kan du høre overalt der du hører podkast, på Spotify, iTunes eller i spilleren ovenfor. Husk å abonnere for å få kommende episoder rett inn i spilleren din.
Tusen takk til programleder Tor Haugnes og vår samarbeidspartner All In.