- Det vi gjør nå er det generasjonsperspektiv på. Den siste store disrupsjonen som skjedde i vår bransje, var jo kolonialer som gikk over til supermarkeder. De kom til Norge på 70- og 80-tallet.
Karl Munthe-Kaas, en av grunnleggerne av det som lenge var kjent som Kolonial og sjef for det som nå heter Oda, er gjest i episode 27 av podkasten All In med Oslo Business Forum.
I samtale med Tor Haugnes får vi høre Karls tanker om å gå inn i dagligvarebransjen med ønske om å revolusjonere den, hvordan de har valgt å skalere virksomheten og om hvordan Karl selv er som leder.
Hvordan tjene penger?
Som en ny aktør i en tradisjonell bransje, har Karl Munthe-Kaas opplevd å møte hevede øyebryn og spørsmål om hvordan de i all verden kan klare å være lønnsomme. Varer skal plukkes og pakkes, de skal kjøres ut og leveres.
- Når spørsmålet er: Er det mulig å gjøre det lønnsomt? Så tenker jeg, ja, for å svare på det så må du egentlig vite fire ting: Du må vite hva bruttomarginen er. Du må vite hva det koster å plukke varen på lageret. Du må vite hvor mye det koster å distribuere varene. Og så må du vite hvor store de faste kostnadene er, sier Karl – og legger til:
- Mitt inntrykk er at alle de ekspertene som har sittet på utsiden og vurdert dette, har i beste fall visst en eller to av de variablene.
Prisen ned før kostnaden
Videre får vi et innblikk i hvordan de hele tiden har tenkt rundt vekst – og i hvilken rekkefølge ting bør skje.
- Vi priser egentlig vår tjeneste i forhold til vår fremtidige kostnad. Ikke vår eksisterende kostnad. Vår forståelse av vår fremtidige kostnad har forandret seg, den har falt. Gjennom reisen har vi innsett at det er mulig å gjøre mer effektivt enn vi trodde, og da gir det mening å sette ned prisen først – ikke sette ned kostnaden først.
Oda gikk fra en omsetning på 75 til 800 millioner fra 2015 til 2017.
- Det er en enorm skalaeffekt der. På produksjonen, distribusjon og på innkjøp. Det er veldig store skalafordeler og da blir vekst veldig viktig, fordi vekst driver ned kostnadene, som igjen driver lønnsomheten, sier Karl Munthe-Kaas i episoden. Han mener for mange ser på tallene tilbake i tid når de skal planlegge for dagene som kommer.
- Jeg tenker mye på hvor ballen kommer til å være. Det er noe jeg synes jeg ser mye rundt meg, at det ofte er et statisk syn på ting, sier Karl, som også forteller hvorfor det har vært greit for Oda å tidvis være litt høye og mørke.
I denne episoden kan du også høre mer om:
- Hvilken lederfilosofi Oda-sjef Karl Munthe-Kaas har
- Hvorfor det neste, naturlige steget er å utvide varesortimentet utover dagligvarer
- Hvorfor selvtillit i egen organisasjon er en nøkkel
Lytt til podkasten her:
Episoden kan du høre overalt der du hører podkast, på Spotify, iTunes eller i spilleren ovenfor. Husk å abonnere for å få kommende episoder rett inn i spilleren din.
Tusen takk til programleder Tor Haugnes og vår samarbeidspartner All In.