- Digital kompetanse må sitte rundt topplederteamet. Du må også sikre at du har digital kompetanse i styrene.
Det sier Eivind Roald, CEO i QNTM Group og gjest i episode 30 av podkasten All In med Oslo Business Forum. I samtale med programleder Tor Haugnes går prat om Eivinds år i SAS, om målene QNTM har satt seg og om digital kompetanse i ledelsen.
Hvordan skape vekst i topplinjen?
De har nylig gjort en undersøkelse hvor de har undersøkt 1400 nordiske selskaper, for å finne ut hva som kjennetegner selskapene med topplinjevekst.
Men hva er egentlig digital kompetanse? Det handler om noe annet enn å bruke Teams og å skjønne Facebook, påpeker Eivind.
- Først og fremst dreier det seg om å forstå sin egen virksomhet og hvordan teknologi enten kan være med på å effektivisere eller øke produktiviteten i virksomheten, og sånn sett tatt ut flere ledd. Men kanskje den største og vanskeligste kompetansen, det er å se hvilke digitale løsninger selskapet kan investere i for å differensiere sine egne produkter og tjenester.
I undersøkelsen gjorde QNTM blant annet to funn:
- Har du digital kompetanse, så gjøres det større investeringer innenfor det digitale området, og dermed får du en bedre effekt ut av det.
- De lederteamene som hadde definert en spesifikk funksjon i lederteamet til å være ansvarlig for digitale investeringer, de evnet i mye større grad å adoptere all mulig teknologi der ute og gjøre investeringer knyttet til det området.
SAS’ snuoperasjon og følgefeil
De selskapene som plasserte ansvaret lenger ned i hierarkiet, lyktes dårligere. Eivind mener det forekommer følgefeil i flere virksomheter: Generalforsamlingene velger feil valgkomiteer, som igjen velger feil styremedlemmer:
- Vi får altfor mange klassiske styremedlemmer, med for liten evne og innsikt til å se hvordan selskapene skal benytte investeringer innenfor det digitale området for å få til vekst.
I tillegg får vi et innblikk i snuoperasjonen rundt merkevaren til SAS, hvor Eivind spilte en sentral rolle. Han opplevde ofte å få spørsmålet:
- «Et flysete er da et flysete, Eivind? Hvorfor i all verden skal du ta 30-40 prosent høyere pris hos SAS, enn de gjør hos Norwegian?» Men vi evnet å få det til, delvis gjennom digital differensiering kontra Norwegian, delvis gjennom en del andre grep vi gjorde rundt merkevaren. Alt med fokus på topplinjevekst, sier Eivind Roald.
I tillegg får vi høre om viktigheten av å la seg inspirere av de store, men samtidig følge med på gasellene, om det finnes en «Eivinds metode» og om mangfold og inkludering som konkurransefortrinn. ESG-rapport.
I episode 30 av All In med Oslo Business Forum kan du også få svar på spørsmål som:
- Finnes det noen minimumsnivå for digital kompetanse for en leder eller et styremedlem, i så fall hva er det?
- Hvem eller hva setter agendaen for topplinjeveksten?
- Er det de store selskapene med sine plattform-løsninger eller de små, inkrementelle innovasjonen, raskt voksende gasellene vi bør følge med på og lære av?
Lytt til podkasten her:
Episoden kan du høre overalt der du hører podkast, på Spotify, iTunes eller i spilleren ovenfor. Husk å abonnere for å få kommende episoder rett inn i spilleren din.
Tusen takk til programleder Tor Haugnes.