#30 Eivind Roald – Den digitale elefanten i styrerommet

- Digital kompetanse må sitte rundt topplederteamet. Du må også sikre at du har digital kompetanse i styrene.

Det sier Eivind Roald, CEO i QNTM Group og gjest i episode 30 av podkasten All In med Oslo Business Forum. I samtale med programleder Tor Haugnes går prat om Eivinds år i SAS, om målene QNTM har satt seg og om digital kompetanse i ledelsen.

DSC03086

Hvordan skape vekst i topplinjen?

De har nylig gjort en undersøkelse hvor de har undersøkt 1400 nordiske selskaper, for å finne ut hva som kjennetegner selskapene med topplinjevekst.

Men hva er egentlig digital kompetanse? Det handler om noe annet enn å bruke Teams og å skjønne Facebook, påpeker Eivind.

- Først og fremst dreier det seg om å forstå sin egen virksomhet og hvordan teknologi enten kan være med på å effektivisere eller øke produktiviteten i virksomheten, og sånn sett tatt ut flere ledd. Men kanskje den største og vanskeligste kompetansen, det er å se hvilke digitale løsninger selskapet kan investere i for å differensiere sine egne produkter og tjenester.

I undersøkelsen gjorde QNTM blant annet to funn:

  1. Har du digital kompetanse, så gjøres det større investeringer innenfor det digitale området, og dermed får du en bedre effekt ut av det.

  2. De lederteamene som hadde definert en spesifikk funksjon i lederteamet til å være ansvarlig for digitale investeringer, de evnet i mye større grad å adoptere all mulig teknologi der ute og gjøre investeringer knyttet til det området.

DSC03063

SAS’ snuoperasjon og følgefeil

De selskapene som plasserte ansvaret lenger ned i hierarkiet, lyktes dårligere. Eivind mener det forekommer følgefeil i flere virksomheter: Generalforsamlingene velger feil valgkomiteer, som igjen velger feil styremedlemmer:

- Vi får altfor mange klassiske styremedlemmer, med for liten evne og innsikt til å se hvordan selskapene skal benytte investeringer innenfor det digitale området for å få til vekst.

I tillegg får vi et innblikk i snuoperasjonen rundt merkevaren til SAS, hvor Eivind spilte en sentral rolle. Han opplevde ofte å få spørsmålet:

- «Et flysete er da et flysete, Eivind? Hvorfor i all verden skal du ta 30-40 prosent høyere pris hos SAS, enn de gjør hos Norwegian?» Men vi evnet å få det til, delvis gjennom digital differensiering kontra Norwegian, delvis gjennom en del andre grep vi gjorde rundt merkevaren. Alt med fokus på topplinjevekst, sier Eivind Roald.

I tillegg får vi høre om viktigheten av å la seg inspirere av de store, men samtidig følge med på gasellene, om det finnes en «Eivinds metode» og om mangfold og inkludering som konkurransefortrinn. ESG-rapport.

I episode 30 av All In med Oslo Business Forum kan du også få svar på spørsmål som:

  • Finnes det noen minimumsnivå for digital kompetanse for en leder eller et styremedlem, i så fall hva er det?
  • Hvem eller hva setter agendaen for topplinjeveksten?
  • Er det de store selskapene med sine plattform-løsninger eller de små, inkrementelle innovasjonen, raskt voksende gasellene vi bør følge med på og lære av?

Lytt til podkasten her:


Episoden kan du høre overalt der du hører podkast, på Spotify, iTunes eller i spilleren ovenfor. Husk å abonnere for å få kommende episoder rett inn i spilleren din.

Tusen takk til programleder Tor Haugnes.

Abonner på podkasten her:

Listen-on-Spotify-badge-button
US_UK_Apple_Podcasts_Listen_Badge_RGB