#32 Bente Sollid Storehaug: Hva kjennetegner suksessrike selskaper?

- Hvis du tør å peke på folk, så bor det veldig mye i folk. Bare de blir sett, får lov og blir gitt oppgaver som kanskje er et nummer eller to for stor.

Det sier Bente Sollid Storehaug, gjest i episode 32 av podkasten All In med Oslo Business Forum. I samtale med Tor Haugnes prater Bente om bakgrunnen fra lokalavisen, det å starte egne selskaper og om hvordan i all verden hun rekker å sitte i 18 ulike styrer.

En rød tråd i praten er digitalisering, endring og det å møte fremtiden som virksomhet.

DSC00052

For å lykkes må du være ekstraordinær

Bente har også lang erfaring med å starte selskaper og selge selskaper. Så hva kjennetegner de selskapene som har suksess?

- De finner et eller annet fortrinn, eller et område hvor de tenker at de har gode muligheter til å bli ekstraordinære, svarer Bente og utdyper:

- I dag tror jeg at de bedriftene som er ekstraordinære, er de som klarer å se litt langt frem. Som ser hvordan ulike industrier utvikler seg og som forstår hvordan teknologi og det å drive tjenesteinnovasjon endrer seg og gir muligheter innenfor ulike bransjer, mener Bente, som påpeker at levetiden på bedrifter har sunket fra over 60 år til rundt 18 siden 1960-tallet.

Hun trekker frem selskaper i oljebransjen som eksempel på virksomheter som har forstått hvordan omstillingen bør foregå.

- Når oljebransjen i dag blir brede energiselskaper og går inn og tar en posisjon også innenfor software, AI og de store, transformative teknologiene, så er det ledere som skjønner veldig godt hvordan industriskiftet foregår.



DSC00011

Netflix og radikal åpenhet

Det blir også diskusjon om boka «No Rules Rules» av Erin Meyer og Reed Hastings, som handler om bedriftskulturen hos strømmegiganten.

- Da jeg leste den boken ble jeg veldig fascinert av at noen hadde klart å sette dette inn i en og samme kultur. Jeg kjenner jo igjen veldig mange av de kulturmessige tingene de jobber med i Netflix, sier Bente, som nylig arbeidet med en offentlig bedrift som også var inspirert av Netflix.

- Den radikale åpenhet som Netflix oppfordrer til, tror jeg kan være på å bygge en form for trygghet, sier Bente.

Ellers får vi høre om verdien av å bli pekt på, som hun ble pekt på du hun ble redaktør i lokalavisen som 19-åring. Vi får også høre om da hun gikk ut i lokalavisa i midten av 20-årene og sa at selskapet hennes skulle ut i Europa, og om headhunterne som forsøkte å hente hennes ansatte.

I tillegg kan du i denne episoden få svar på spørsmål som:

  • Hva kjennetegner suksessrike selskaper i en norsk kontekst, ifølge Bente?
  • Hva kan ledere lære av Netflix-kulturen, det å teste ut med lav fallhøyde?
  • Hvordan holder en leder seg oppdatert på hva som skjer?

Lytt til podkasten her:


Episoden kan du høre overalt der du hører podkast, på Spotify, iTunes eller i spilleren ovenfor. Husk å abonnere for å få kommende episoder rett inn i spilleren din.

Tusen takk til programleder Tor Haugnes.

Abonner på podkasten her:

Listen-on-Spotify-badge-button
US_UK_Apple_Podcasts_Listen_Badge_RGB