- Når det går bra, er det vanskelig å tenke på fremtiden. Men tenk på hvor mange selskaper som har vært på toppen, for så å forsvinne. Ting kan forandre seg veldig fort, sier Alex Osterwalder.
Den sveitsiske forfatteren, foredragsholderen, konsulenten og innovasjonseksperten skal holde et av hovedinnleggene under Oslo Business Forum den 29. september.
I episode 35 av podkasten All In med Oslo Business Forum, kommer han i samtalen med Tor Haugnes innom hvordan selskaper forblir konkurransedyktige i usikre tider, hva forskjellen er mellom strategi og innovasjon og hva som er oppskriften for å bli uovervinnelig.
Tre ting de uovervinnelige gjør
I 2020 ga Osterwalder ut boken «The Invincible Company», og i denne episoden deler han tre karakteristikker for det han definerer som uovervinnelige selskaper.
- De hviler ikke. De jobber alltid for å utvikle seg og gå nye veier, selv om de opplever suksess i nåtiden.
- De har den beste businessmodellen. De slår ikke sine konkurrenter ene og alene fordi produktet eller teknologien er bedre.
- De er grenseoverskridende. De går utenfor og forbi det som har vært bransjens etablerte grenser.
Det tredje punktet er det vanskeligste, mener Osterwalder.
- Ser man på de ti største selskapene i verden, så kan man ikke si at de tilhører kun én bransje lenger, sier Osterwalder og bruker Apple som eksempel på et selskap som har lyktes godt med nettopp dette.
Få med deg Alex Osterwalder på Oslo Business Forum 2021: Rethinking Business, 29. September! Online-billetter er tilgjengelig med reduserte priser!
Pirater, reskilling og innovatører
Selv om Osterwalder er brennende opptatt av innovasjon, mener han begrepet i dagligtalen brukes litt upresis.
- Det er en ting som er grusom, og det er når vi sier at «alle må være en innovatør. La oss trene alle til å bli innovatører». Det er ren og skjær dumskap, mener han.
Osterwalder mener denne måten å snakke om innovasjon på er misvisende, ettersom innovasjon er et fagfelt i seg selv, ikke bare en egenskap enhver kan eller bør opparbeide seg.
I denne episoden får du også høre hva Osterwalder mener om et Steve Jobs-sitat om pirater kontra marinen fra 1982, og hva han tenker om det stadige pratet om «reskilling» i arbeidslivet.
Kanskje kan du også få svar på spørsmål som:
- Hva kjennetegner en god innovatør?
- Hvorfor definerer Osterwalder noen businessmodeller som døende?
- Hvordan kan ledere unngå å investere masse penger i innovasjon, uten å få noe som helst igjen for det?
Lytt til podkasten her:
Episoden kan du høre overalt der du hører podkast, på Spotify, iTunes eller i spilleren ovenfor. Husk å abonnere for å få kommende episoder rett inn i spilleren din.
Tusen takk til programleder Tor Haugnes.