#36 Silje Landevåg: Rådene til de med en gründer i magen

- Det er viktig at man evaluerer og optimaliserer det man gjør som allerede funker bra, samtidig som man hele tiden jobber med «hva er det neste?», sier Silje Landevåg og legger til:

- Vi i Get Inspired har tenkt at hvis andre kopierer oss eller lar seg inspirere, så er det helt topp. Rollen vår er å være fremst i bransjen og brøyte vei.
Etter den spede begynnelse i 2009, etterfulgt av to år med prøving og feiling, vokste etter hvert Get Inspired seg til rundt 70 ansatte og 400 millioner kroner i omsetning i 2020.

I samtale med programleder Tor Haugnes blir vi bedre kjent med den reisen Silje Landevåg har hatt siden hun selskapet som «supergira og litt naiv 24-åring». Get Inspired selger trenings- og fritidstøy til kvinner på nett.

silje-tor-1

Den viktigste lærdommen

I denne ukens episoden av All In med Oslo Business Forum, får vi også høre Siljes tanker om forretningsplanen som arbeidsdokument, om oppstarten med trenings-dvd-er og om hva som er det viktigste hun har lært i løpet av 12 år med Get Inspired.

- Planlegging og endringsvillighet. Og så er det kundefokuset, som jeg vil si er viktig. I tillegg er det utvikling av systemer, det å jobbe med hvordan man kan sette ting i system, effektivisering, organisasjonsutvikling og kompetanseheving, oppsummerer Silje.

Nylig solgte gründeren en større aksjepost i Get Inspired til Salvesen og Thams. Nå sitter hun selv igjen med en eierandel på 20 prosent, samtidig som DIWP – Do it with passion by Silje – tar sats.

Silje-artikkel

Vil løfte etablerte selskaper

Planen er å gå inn med både kapital og markedskompetanse i selskaper med potensial for videre vekst.

- Det er skikkelig tilbake i gründerfasen, men jeg har jo en del års erfaring og et helt annet utgangspunkt enn da jeg var 24 – så jeg storkoser meg.

Vi får et innblikk i hvordan hun nå jobber med Jordbærpikene, samt litt om hva slags type kunder hun kan tenke seg å jobbe med fremover. Nøkkelen er å finne selskaper som har vist at forretningsmodellen fungerer, at de er levedyktige, men samtidig at det ligger et uforløst vekstpotensial der som venter på å tas ut.

I tillegg får vi høre om forbildene Celina Middelfart, Petter Stordalen og Odd Reitan, og om farlige bremseklosser og tidstyver i arbeidshverdagen.

I denne episoden kan du også lære mer om:

  • Hvilke råd har Silje til andre som går rundt med en gründer i magen?
  • Hva tenker Silje om hvordan man skaper verdi for kunder og ansatte?
  • Hva er neste steg i utviklingen innen markedsføring?

Lytt til podkasten her:


Episoden kan du høre overalt der du hører podkast, på Spotify, iTunes eller i spilleren ovenfor. Husk å abonnere for å få kommende episoder rett inn i spilleren din.

Tusen takk til programleder Tor Haugnes.

Abonner på podkasten her:

Listen-on-Spotify-badge-button
US_UK_Apple_Podcasts_Listen_Badge_RGB