- Politikken handler i stor grad om å samle laget og å holde inspirerende taler. Man har sett det på valgvakene nå, med applaus og jubel, man bruker mye tid på det. Det er man kanskje ikke like flinke på i næringslivet.
Det sier Eskil Pedersen, som nå har ett år bak seg som kommunikasjonsdirektør i Santander Consumer Bank. I episode 41 av podkasten All In med Oslo Business Forum, får vi høre om ledelse i politikk og næringsliv, en banks oppgave i det grønne skiftet og om erfaringene den tidligere AUF-lederen har dratt med seg – både bevisst og ubevisst – etter terrorangrepet den 22. juli 2011.
Utålmodige kunder – og ansatte
Santander er blant Europas ti største banker, og har nylige samlet kreftene på tvers Norge, Sverige, Danmark og Finland. Eskil mener det var viktig at bank og finans ble opptatt av det grønne skiftet for noen år siden.
- Jeg tror mange følte at «nå skjer det noe». Når de store pengene både ser utfordringene og mulighetene, så er vi virkelig i ferd med å få til noen endringer, sier kommunikasjonsdirektøren i Santander.
- Før tror jeg ulike bedrifter pekte litt på andre og sa «det er det de som må løse. Det er det oljenæringen som må løse». Sånn er det ikke lenger. Nå er det en erkjennelse av at alle har et ansvar, sier Eskil.
Han påpeker at det nå er både utålmodige kunde og ansatte, og at bedriftene selv ønsker å være en del av løsningen.
Få med deg Oslo Business Forum: Rethinking Business, 29 September. 2021!
Online billetter fortsatt tilgjengelige!
Identifisere typen støy
Vi får også høre Eskils interessante betraktninger om likhetene og forskjellene mellom det å lede innen politikken og det å lede i næringslivet.
- Jeg opplever at det i stor grad handler om å forankre, få folk med seg og inspirere. Så tror jeg kanskje man i politikken er flinkere på noe av det, sier Eskil, som også mener man i næringslivet kan lære av politikken når det gjelder å feire seire.
Noe av det Eskil nevner som likheter, er noe han kaller evnen til å «cut through the noise».
- Det vil alltid være støy. For politikken er det organisasjoner og velgere som lager støy, i næringslivet er det kunder og andre. Det er viktig å kunne identifisere hva som er støy der og da, som man kanskje kan ha gode grunner til å ikke ta hensyn til, og hva som faktisk er kritikk som man bør gjøre endringer ut fra, sier Eskil Pedersen i denne episoden av All In med Oslo Business Forum.
I løpet av praten, kan du også få svar på spørsmål som:
Lytt til podkasten her:
Lytt til podkasten på spotify, itunes eller der du lytter til podkast, eller bruk spilleren over. Husk å abonnere for fremtidige episoder!
Stor takk til vår programleder, Tor Haugnes!