– De store driverne for innovasjon og fornyelse nå, er de små og mellomstore bedriftene og gründerne.
Det sier Anita Krohn Traaseth i den 57. episoden av OBF-podden. Med bred erfaring som næringslivsleder, innsikt i ulike miljøer og sitt styreverv i Det europeiske innovasjonsrådet, er hun en del av tospannet som skal svare på noen store spørsmål.
Anita og Trond Riiber Knudsen, investor og tidligere McKinsey-konsulent, snakker om det nye Norge og hvordan man identifisere morgendagens vinnere.
– Mitt poeng er at hvis vi blir for fokusert på reiseliv, fisk og hotell, så er vi på 80-tallet. Jeg tror det mest spennende er horisontal innovasjon, sier Trond.
Marsjordren fra sentralbanksjefen
Anita mener Norge fikk en oppvåkning vedrørende innovasjon senere enn resten av Europa, men at det skjedde noe da oljeprisen ble halvert i 2014.
– Jeg glemmer ikke den setningen som daværende sentralbanksjef, Øystein Olsen, sa. Han ga oss en skikkelig marsjordre. Han sa: Nå går vi fra særstilling til omstilling.
Som tidligere leder av Innovasjon Norge, snakker Anita også om rapporten “Ti innspill til ny retning for Norge” fra 2016.
Men hvordan identifiserer hun selv hvem som er morgendagens vinnere?
– Det handler om å peke retning for meg. Vi vet at 70 prosent til å gå rett vest. Vi vet at mesteparten av det vi holder på med kommer ikke til å vinne, sier Anita, som påpeker at den gjennomsnittlige levetiden til selskaper på kort tid har gått fra 80 til 14 år.
Glem norsk mur – åpne de globale slusene
Selskapene som overlever og gjør det godt tenker ikke nødvendigvis på konkurrentene sine, mener Trond. Han peker på at de er mer fokusert på å bygge sterke økosystemer og at de er globale fra første stund.
– Når teknologi er i kjernen er det ikke lenger mulig å gjemme seg bak en mur i Norge. Du er nødt til å tenke globalt fra første øyeblikk, sier Trond, som mener det er essensielt å ansette de riktige menneskene i en digital verden.
Episoden tar også for seg de nye trepartssamarbeidene i Europa, frykt som driver for å ta steg fra å vøre imitator til å bli innovatør og et farvel til Norge som næringsnøytralt.
Du kan også få svar på spørsmål som:
-
Hva mener Anita var sentralt for innovasjonen av Det Norske Veritas?
-
Hvordan identifisere selskapene som kommer til å bli en suksess?
-
Hva er egentlig hjemmemarkedet, og må egentlig alt testes der først?
Lytt til podkasten på Spotify, iTunes eller der du lytter til podkast, eller bruk spilleren over. Husk å abonnere for fremtidige episoder!
Stor takk til vår programleder Tor Haugnes!