– Jeg går og tenker på: Hvilke andre ting er det som vi kan, men som vi ikke gjør, fordi vi ikke må?
Dette er en av refleksjonene CEO i Schibsted, Kristin Skogen Lund, gjør seg i denne live-episoden av OBF-podden. Tankene springer ut av all læringen vi satt igjen med etter den påtvungne, hurtige omstillingen i pandemiens startgrop.
Hun er gjest i podkasten sammen med Jan Christian Fosseidbråten, Ocean-sjef og Los & Co-gründer, og Marius Røed Wang fra Oslo Business Forum. Temaet er fremtidsfokusert lederskap. Endringer skjer raskt, store omveltninger er friskt i minnet og det å rigge virksomheter for fremtiden er komplekst.
I samtale med programleder Tor Haugnes er episoden innom temaene rekruttering, virksomheters styrende formål og evnen til å omstille.
Arbeidstakernes marked
Kampen om de rette folkene tilspisser seg stadig, noe de på arbeidsgiversiden merker godt i møte med potensielle nyansatte.
– Av og til når jeg har hatt disse intervjuene har jeg vært usikker på om det er jeg som har vært på intervju eller om det er kandidaten. For det stilles så mange spørsmål om virksomheten og selskap, beskriver Fosseidbråten.
– Jeg opplever at det spørsmålet som ofte kommer er «Hvorfor skal jeg jobbe her?». Det er egentlig det som betyr noe for folk, supplerer Røed Wang.
Vanskeligere å beskrive arbeidsoppgaver
Som leder bør man mestre både å beholde de som allerede er gode, samtidig som man må tiltrekke seg de beste folkene utenfra.
– Dette henger jo veldig tett sammen. Det nytter ikke å få folk til å jobbe for deg med all verdens triks hvis det er noe dritt å jobbe der. Det finner de fort ut av, sier Skogen Lund.
Fosseidbråten mener det er vanskeligere å vite om kandidaten som sitter foran deg i et jobbintervju, er den rette å ansette.
– Det er vanskeligere å dokumentere hva man kan, vanskeligere å beskrive konkret hvilke oppgaver man skal løse. Det er hele tiden en 360-tilnærming til kandidaten.
Vi får også høre hva trioen tenker om hva man gjør om ansatte får tilbud om lønnsøkning ved å bytte til en annen arbeidsgvier. I den sammenheng blir vi kjent med Fosseidbråtens tre faktorer: Hjerte, hjerne, dollar.
Ellers kan du få svar på spørsmål som:
Lytt til podkasten på Spotify, iTunes eller der du lytter til podkast, eller bruk spilleren over. Husk å abonnere for fremtidige episoder!
Stor takk til vår programleder Tor Haugnes!